Metody pracy na lekcji

Zbigniew Barciński
Niniejszy dział ma być w miarę praktycznym przewodnikiem wykorzystywania metod aktywizujących w katechezie.Chciałbym wyjaśnić występujące w tym sformułowaniu terminy poczynając od końca.
Zbigniew Barciński
Artykuł archiwalny
Zbigniew Barciński
Utrzymanie dyscypliny, porządku jest warunkiem prowadzenia zajęć metodami aktywizującymi. Dla wielu katechetów - dla innych nauczycieli także - jest to problem trudny i przytłaczający.
Zbigniew Barciński
Celem metod dyskusyjnych[1] jest poszukiwanie odpowiedzi na wyraźnie postawione pytanie. To poszukiwanie ma doprowadzić uczestników do odkrycia prawdy, do ustalenia faktycznego stanu rzeczy. Aby było to możliwe, konieczne jest sprowokowanie samodzielnego przemyślenia zagadnień przez uczestników. W metodach dyskusyjnych narzędziem pobudzenia do myślenia jest wymiana poglądów, zadawanie pytań, argumentowanie, zbijanie cudzych argumentów. Warunkiem sprowokowania do myślenia jest zaktywizowanie wszystkich, umożliwienie każdemu wypowiedzi - nawet jeśli w grupie jest 30-40 osób. Taką możliwość dają pewne techniki porządkujące tok dyskusji i nadające jej strukturę. To uporządkowanie polega na wyodrębnieniu wyraźnych kolejnych etapów dyskusji oraz na wykorzystaniu małej grupy oraz forum ogólnego. Do metod dyskusyjnych można włączyć elementy plastyczne i wizualne.Każda metoda posiada pewien istotny element, niezmienny oraz elementy, które można modyfikować tworząc w ten sposób dodatkowe warianty.Poniżej zostaną opisane trzy metody dyskusyjne: słoneczko, puste krzesło i 2x4x8.
Zamów prenumeratę „Katechety”
czyli ponad 100 stron artykułów, dyskusji i pomocy dydaktycznych CO MIESIĄC.