Metody pracy na lekcji

Zbigniew Barciński
Na katechezie można wykorzystać różne formy plastyczne jako narzędzie w rozwiązywaniu postawionych przed uczniami problemów. Nie tyle ważny jest efekt od strony artystycznej, co sam proces tworzenia i wykorzystane symbole. Liczy się przede wszystkim treść, a forma jest na drugim planie.
Zbigniew Barciński
W metodyce jednostronnego przekazu rola ucznia jest sprowadzona do biernego przyswojenia podawanych treści. Jego dotychczasowa wiedza na dany temat się nie liczy - ważne jest tylko to, co ma do przekazania nauczyciel. Uczeń ma siedzieć cały czas w ławce i nastawić się na słuchanie i zapamiętanie.
Zbigniew Barciński
Katecheta powinien być twardy jak diament i czulszy od matki. Właściwie rozumiana twardość to inaczej konsekwentne stanie na straży ustalonych zasad. Zasady (reguły) są sprecyzowanymi oczekiwaniami wobec zachowania uczniów.[1] Wprowadzenie zasad obowiązujących wszystkich to podstawa porządku i punkt odniesienia w kierowaniu postępowaniem uczniów. Zasady wskazują, jakie konkretne zachowania są pożądane, a jakie są niedopuszczalne. Znając zasady uczniowie wiedzą, czego się od nich oczekuje, co wolno, a czego nie.
Zamów prenumeratę „Katechety”
czyli ponad 100 stron artykułów, dyskusji i pomocy dydaktycznych CO MIESIĄC.