Katechetyczne zamyślenia...
Autor: Aleksandra Szwajcok
Artykuł archiwalny
Jeżeli szkolne nauczanie religii ma podejmować zadania ewangelizacyjne i wychowawcze, a także spełniać funkcję integracyjną w stosunku do innych dyscyplin wiedzy przekazywanej w szkole, to powinno wychodzić naprzeciw założeniom reformy edukacji i konkretnemu środowisku szkolnemu. Zaś wprowadzenie nowego programu katechezy szkolnej musi stać się okazją do pogłębionej refleksji nad kształtem tych działań.
We współczesnym kształceniu dominują tendencje do oferowania uczniom szerokiego, otwartego spektrum możliwych rozwiązań, bez podania jakichkolwiek rozróżnień dotyczących pozytywnych bądź negatywnych skutków związanych z wyborem każdego z nich. Uczniowie postrzegają te rozwiązania jako jednakowo dobre. Proces podejmowania decyzji może być otwarty; jeśli chodzi o rezultat, pozbawiony jednak jakiegokolwiek kierownictwa, zostaje wypaczony już u samego początku. Młodzież doświadcza dziś braku ukierunkowania w świecie informacji, które otrzymuje i bezwiednie szuka jakichś wyznaczników i kryteriów.