Katecheta 11/1999Forum „katechety"
Katecheza przyzwolenia czy przymusu?
Autor: Lech Kopyść
Artykuł archiwalny
Wśród wychowawców (także rodziców), nauczycieli, katechetów toczy się dyskusja o granice oddziaływania na dzieci. Pedagogika tradycyjna, reprezentowana w klasycznej wersji przez Jana Fryderyka Herbarta, oparta jest na etyce i psychologii. Pierwsza ma wyznaczyć cele wychowania poprzez ukazanie ideału człowieczeństwa, naczelnych wartości. Druga z nauk z kolei, diagnozując jednostkę, wskazuje pedagogice sposoby oddziaływania, dotarcia do młodego człowieka. W tym sposobie podejścia do procesu wychowawczego istotna jest rola prowadzącego, pedagoga. Od jego hierarchii wartości, znajomości materiału zależy najwięcej. Dzieci przygotowujące się do przyszłych ról społecznych mają wsłuchiwać się w polecenia "mistrza", przyjmować jego wizję życia.
To jest artykuł płatny.
Aby przeczytać go w całości kup dostęp za 1 kredyt.