Nowa Ewangelizacja - nowe metody
Autor: Danuta Kasperczuk
Artykuł archiwalny
Jan Paweł II, wzywając Kościół do Nowej Ewangelizacji, określił, w czym przejawia się jej "nowość" - "(...) w zapale, w metodach oraz w środkach wyrazu".
[ 1 ] Miesiąc temu w artykule poświęconym Nowej Ewangelizacji
[ 2 ] pisałam o nowym zapale. Dziś chcę zatrzymać się nad kwestią nowych metod w dziele głoszenia Dobrej Nowiny.
Zapytano kiedyś Matkę Teresę z Kalkuty o to, jak rozumie ewangelizację, jakimi słowami zdefiniowałaby ją. Matka Teresa odpowiedziała z charakterystyczną sobie prostotą: "Ewangelizować to znaczy mieć Jezusa w sercu, a potem nieść Go do innych serc".
[ 3 ] Myślę, że jest to jedna z najpiękniejszych
metod niesienia ewangelicznego orędzia: zacząć od siebie, by później móc dotrzeć do innych. Jest to jednocześnie
jedyna metoda, gdyż "(...) człowiek naszych czasów chętniej słucha świadków, aniżeli nauczycieli; a jeśli słucha nauczycieli to dlatego, że są świadkami".
[ 4 ] Tylko serce rozpalone taką miłością, jaką "Bóg pierwszy nas umiłował",
[ 5 ] może nieść dalej ogień Słowa Bożego. W przeciwnym razie będziemy jedynie reporterami chłodno i rzeczowo relacjonującymi historię zbawienia, zamiast stawać się żywymi świadkami obecności i działania Boga, ludźmi zanurzonymi w doświadczeniu osobowej i Osobistej Miłości Ojca.
Rok, który teraz przeżywamy, wprowadza nas w tajemnicę tej miłości, w czas, kiedy coraz goręcej wyrywa się z głębi naszych serc wołanie: "Panie, pokaż nam Ojca, a to nam wystarczy!
[ 6 ] Ukaż nam serce Boga, w którego wnętrzu rodzi się nieustanne pragnienie poszukiwania i odnalezienia człowieka.
[ 7 ] Ukaż nam Tego, który nie przestaje być Ojcem, nawet jeśli człowiek przestaje być synem. Ukaż nam Boga wiernego swojej pierwszej miłości!"
[ 8 ]
Jak przekazać miłość tym, którzy żyją wśród nas, tym, którzy będąc ochrzczeni, nigdy jej nie doświadczyli, a bliskość Boga i Jego troska o nas, zdają się im być abstrakcją. Jakich metod użyć, by skutecznie ewangelizować?
Istnieje wiele rozmaitych szkół ewangelizacji i ogromna liczba szczegółowych metodologii. Nie jest to jednak czas i miejsce na reklamę którejkolwiek z nich. Istnieje natomiast kilka konstytutywnych i niezmiennych założeń stanowiących wspólną linię we wszystkich tych szkołach. Nowość metod ewangelizacyjnych zasadza się bowiem na dwóch filarach. Po pierwsze "sposoby ewangelizowania zmieniają się w zależności od okoliczności, czasu, miejsca i kultury ludzi. Te różnice domagają się od nas ich odkrycia i przystosowania".
[ 9 ] Po drugie, metody, jakimi możemy posługiwać się związane są często z tym, kim jesteśmy. Kościół wyznacza nam, świeckim, szczególne miejsce w misji głoszenia Jezusa. Odkrycie specyfiki tego miejsca może prowadzić - i prowadzi - do twórczego wypracowania nowych sposobów przekazywania Dobrej Nowiny.
Oto co mówi na ten temat
Katechizm Kościoła Katolickiego: "Świeccy wypełniają swoją misję prorocką również przez ewangelizację, to znaczy głoszenie Chrystusa zarówno świadectwem życia, jak i słowem. W przypadku świeckich ta ewangelizacja nabiera swoistego charakteru i szczególnej skuteczności przez to, że dokonuje się w zwykłych warunkach właściwych światu" (KKK 905).
[ 10 ]
Ogromną łaską i zadaniem, jakie stoi przed nami jest fakt, że jako świeccy możemy dziś docierać do środowisk i osób, które nie przyjmują już świadectwa osób konsekrowanych, lub do których owe osoby konsekrowane mają utrudniony dostęp. Czasami my - świeccy jesteśmy jedynymi, którzy mogą przyciągnąć osoby te z powrotem (lub po raz pierwszy) do żywej wody Sakramentów, w ramiona Kościoła - Matki.
Nie zapomnijmy, że "(...) oprócz ogólnego i publicznego głoszenia Ewangelii zawsze jest godne uznania i ważne przekazywanie Ewangelii prywatnie, od osoby do osoby. Używał go bardzo często sam Pan, jak świadczą o tym rozmowy z Nikodemem, Zacheuszem, Samarytanką, Szymonem Faryzeuszem. To samo czynili Apostołowie. A czyż istnieje inna forma ewangelizowania, niż przekazywanie drugiemu tego, czego doświadczyło się poprzez wiarę?"
[ 11 ]
Danuta Kasperczuk
1 Przemówienie papieża Jana Pawła II wygłoszone na Haiti w roku 1983.
2 Katecheta nr 6/99, s. 12
3 Tom Forest CSsR,
Najwspanialszy dar, "Słowo wśród nas" 1/1999.
4 Przemówienie papieża Pawła VI do członków "Concilium de Laicis", 2 X 1974.
7 Tertio millennio adveniente, 7.
8 Roger kard. Etchegary,
Bóg Ojciec Miłosierdzia, s .6.
9 Evangelii nuntiandii, 46.
10 Por. Sobór Watykański II,
Lumen gentium, 35.
11 Evangelii nuntiandii, 46.