Wychowanie do życia społecznego w pedagogiczno-religijnym systemie ks. Stanisława Konarskiego
Autor: ks. CM Stefan Uchacz
Dla szkoły średniej
Cel szczegółowy: ukazanie, że plany życiowe każdego młodego człowieka mają wymiar społeczny.
-
Katechezę rozpoczynamy od wysłuchania słów Jana Pawła II na temat znaczenia młodości w życiu każdego człowieka. (Wysłuchanie nagrania Papieża lub odczytania przez katechetę tekstu - Materiały: M 1).
-
Następnie katecheta wypytuje młodzież o ich plany życiowe; kim chcą być, co w życiu chcą robić.
-
Konkluzją tej rozmowy winno być podkreślenie, że prywatne plany młodych mają swój wymiar społeczny, o czym wspomniał papież. Człowiek nie może bowiem rozwijać się i być szczęśliwym poza społeczeństwem, jest w pewnym sensie skazany na "branie i dawanie", czyli na współżycie z innymi ludźmi. Dlatego w projektowaniu własnej przyszłości trzeba pamiętać o tym i do tego się przygotowywać. Na ten aspekt lat szkolnych zwracał uwagę już ks. Konarski, w XVIII wieku, mając na uwadze zwłaszcza dobro Ojczyzny.
-
Ekspozycja tekstu (Materiały: M 2) i reprodukcji portretu ks. Konarskiego.
-
Następnie katecheta podaje kilka informacji o życiu i działalności ks. Stanisława Konarskiego oraz poleca uczniowi odczytanie jego krótkiego biogramu - (Materiały: M 3).