Pytanie alternatywne - problem nie tylko nowicjuszy
Autor: ks. Radosław Chałupniak
Artykuł archiwalny
Dobrego lub - inaczej - doświadczonego nauczyciela poznaje się po wielu opanowanych do perfekcji i uświadomionych formach zachowania w relacjach do uczniów. Między innymi charakterystyczny jest sposób zadawania przez nauczyciela pytań. Jest to jedna z podstawowych, wyćwiczonych umiejętności, którą od czasu do czasu warto samodzielnie ocenić i - ewentualnie - udoskonalić.
Pytanie jako "wezwanie, które oczekuje na odpowiedź", jest istotnym elementem w pracy dydaktycznej i nie powinno być przez katechetę lekceważone. Jeżeli pyta on nieumiejętnie, jeżeli nie jest świadom, w jakim celu zadaje pytanie lub robi to w sposób automatyczny i nieprzemyślany, wówczas proces dydaktyczny, który tworzy, ulega zachwianiu. Trudno spodziewać się wielkich rezultatów po automatyzmie i bylejakości.