Doświadczenie pracy katechetyczno-dydaktycznej z uczniem dotkniętym niepełnosprawnością słuchu
Autor: Małgorzata Sosińska
Artykuł archiwalny
Nauczyciele i katecheci pracujący w szkołach masowych lub integracyjnych sygnalizowali mi niejednokrotnie problem posiadania w klasie dziecka niedosłyszącego. To z nimi w pierwszym rzędzie pragnę podzielić się doświadczeniami, spostrzeżeniami i cząstką wiedzy na ten temat. Cieszyłabym się niezmiernie, gdybym pomogła im lepiej poznać dziecko z niedosłuchem, zrozumieć jego świat, pozbyć się własnych wyobrażeń i uprzedzeń, w pracy z nim uzyskać spodziewane efekty.
Obecność dziecka z niedosłuchem w grupie osób słyszących stwarza niewątpliwie problemy w komunikowaniu się. Nauczyciel wykorzystuje u niego najczęściej resztki słuchu, stosując metodę mowy dźwiękowej odbieranej wzrokiem i słuchem bądź metodę łączącą mowę dźwiękową z alfabetem palcowym, jak również metodę fonogestów lub oralno-migową.