ks. Piotr Tomasik Nauczanie religii w publicznym liceum ogólnokształcącym wobec założeń programowych polskiej szkoły
Autor: ks. Stanisław Dziekoński
Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2001
Problem nauczania religii w szkole posiada swą bogatą historię, sięgającą okresu Oświecenia, kiedy nauka religii została wprowadzona do szkoły i stała się przedmiotem obligatoryjnym. W zależności od zmian, jakie dokonywały się na płaszczyźnie politycznej i społecznej oraz pojawiania się nowych prądów pedagogicznych, nauczanie religii w szkole ulegało pewnym przeobrażeniom. Niezwykle ciekawa, chociaż nie pozbawiona pewnej dramaturgii, jest historia nauczania religii w polskiej szkole. Szczególnie ważny jest okres ostatnich kilkunastu lat, kiedy nauczanie religii wróciło do szkoły. Jakkolwiek można pominąć fakt, że dla wielu osób tak szybkie przeorganizowanie katechezy parafialnej w nauczanie religii w szkole było niemal wstrząsem, a przynajmniej zaskoczeniem, to koniecznie trzeba zauważyć wiele istotnych kwestii, jakie przyniosła ze sobą ta nowa rzeczywistość.