Zjawiskiem komunikacji interesują się współcześnie przedstawiciele różnych dyscyplin naukowych: antropolodzy, ekonomiści, lingwiści, psycholodzy, pedagodzy, specjaliści z zakresu zarządzania i przedsiębiorczości, a ostatnio także teolodzy, którzy stworzyli dość kontrowersyjny termin „teologia komunikacji". Ogromne znaczenie w rozwoju teologii komunikacji miała publikacja D. J. Feltona1, który poddał analizie relacje między teologią i komunikacją, wyznaczając kierunki dalszych poszukiwań. Jego zdaniem, relacje te należy ograniczyć do pięciu obszarów wzajemnych oddziaływań: teologii i komunikacji, komunikacji i teologii, teologii systematycznej komunikacji, teologii pastoralnej komunikacji i chrześcijańskiej wizji moralnej komunikacji.
Do większego zainteresowania się komunikacją przyczyniła się prezentacja tego zagadnienia na Soborze Watykańskim II, przede wszystkim w „Konstytucji duszpasterskiej o Kościele w świecie współczesnym" i „Dekrecie o środkach społecznego przekazywania myśli". Ważnym krokiem w refleksji nad zjawiskiem komunikacji było również powstanie w 1964 roku Papieskiej Rady do Spraw Środków Społecznego Przekazu, której prace zaowocowały wydaniem wielu dokumentów, takich jak „Instrukcja duszpasterska Communio et Progressio", „Pornografia i przemoc w środkach społecznego przekazu", „Aetatis novae", „Etyka reklamy", „Etyka w środkach społecznego przekazu", „Kościół a Internet", „Etyka w Internecie". W roku 1967 zainicjowano w Kościele katolickim Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, w ramach którego są wydawane orędzia papieskie dotyczące środków komunikacji społecznej i listy pasterskie przygotowywane przez episkopaty różnych krajów.
Do refleksji teologicznej i katechetycznej na temat komunikacji zachęcają wyraźnie ostatnie dokumenty katechetyczne Kościoła: adhortacja apostolska Jana Pawła II „Catechesi tradendae" i „Dyrektorium ogólne o katechizacji". W tym drugim dokumencie aż dwadzieścia trzy razy wystąpił termin komunikacja, w różnych formach i odmianach znaczeniowych (Por. DOK 16, 36, 38, 45, 86, 132, 137, 140, 143, 146 - dwa razy, 148, 149,156, 157, 169, 209 - dwa razy, 211, 238, 242, 279).
Niestety, ciągle jeszcze brakuje całościowych opracowań zagadnienia komunikacji, widzianej z perspektywy katechetycznej. Najczęściej interesowali się nim katechetycy francusko i anglojęzyczni. Publikacje w postaci artykułów i książek przygotowali: R Babin2, A. Fossion3, M. Warren4, H Lombaerts5. Opracowania z zakresu komunikacji interpersonalnej i grupowej na gruncie polskiej katechetyki napisali: M. Majewski6, R. Chałupniak7 i R. Czekalski8, E. Osewska9.
I. Modele komunikacji
W teorii komunikacji występuje wiele modeli. Biorąc pod uwagę kryterium użyteczności, można wyróżnić modele opisowe (pokazują poszczególne elementy procesu komunikacyjnego), operacyjne (przeprowadzają analizę komunikowania, tak by był możliwy jego pomiar) i funkcjonalne (badają relacje pomiędzy elementami modelu i ich wzajemne zależności). Natomiast stosując kryterium budowy modelu, można wskazać modele linearne, które ukazują proces komunikowania w postaci linii prostej i koncentryczne, uznające komunikację za niezwykle dynamiczny proces, w którym role nadawcy i odbiorcy ulegają ustawicznym zmianom. Istnieje również wiele modyfikacji modeli komunikacyjnych - począwszy od prostych linearnych, które uznają komunikację za rzeczywistość możliwą do zmierzenia, przez modele złożone, globalne, prezentujące komunikację jako strukturę dynamicznego rozwoju społeczeństwa, a skończywszy na modelach cybernetycznych10.
1. Model linearny
Najczęściej w literaturze przedmiotu można spotkać prezentację modelu linearnego jednokierunkowego (przedstawia proces komunikowania w postaci linii prostej, przebiegający od nadawcy do odbiorcy) lub dwukierunkowego (uwzględnia sprzężenie zwrotne z odbiorcą).
W jednokierunkowym modelu linearnym istotne jest udzielenie odpowiedzi na pytania: Kto przekazuje?; Co przekazuje?; Za pośrednictwem jakiego kanału?; Do kogo przekazuje?; Z jakim skutkiem?
W tym modelu informacja w określony sposób zostaje zakodowana i przekazana odbiorcy. Wybór tego, co się przekazuje, wiąże się z reguły z nadawaniem informacji w takiej postaci, jaką wyznaczają właściwości kanału, poprzez który jest ona przekazywana. Zakodowana informacja dociera do odbiorcy, który musi dokonać jej odkodowania. W procesie kodowania, jak i odkodowywania różne czynniki mogą doprowadzić do zmian, które spowodują, że zarówno komunikat wysłany, jak i odebrany mogą być niezgodne z intencją nadawcy. Niniejszy model bywa niekiedy modyfikowany przez położenie akcentu na przekazywaną treść, kanały przekazu, szum informacyjny lub zwiększenie liczby odbiorców11. Linearny model komunikacji opiera się na założeniach, że:
- komunikacja wymaga jasno określonej treści, która pozostaje niezmieniona podczas procesu komunikacji;
- komunikacja jest uznana za efektywną, jeżeli treść jest przekazywana zgodnie z zamierzoną strukturą i ogniwami przekazu;
- rozróżnienie między nadawcą, odbiorcą i wiadomością jest niezwykle ważne do sprawowania kontroli nad procesem przekazu;
- z dydaktyczno-wychowawczego punktu widzenia skuteczny przekaz domaga się wyeliminowania jakiegokolwiek źródła hałasu, bowiem odbiorca może otrzymać przekazywaną wiadomość tylko wtedy, kiedy nie pojawią się zakłócenia.
2. Model cykliczny (spirali)
W. Schramm12 proponuje model, w którym komunikacja przyjmuje postać cyklicznej, zamkniętej struktury, co podkreśla charakter interakcyjny komunikacji interpersonalnej. Nadawca tworzy komunikat zrozumiały dla odbiorcy i stosując odpowiedni kanał, wysyła go do niego. Odbiorca nie ogranicza się do biernego przyjmowania, ale po skodyfikowaniu komunikatu na nowo, przesyła go w zmienionej formie do nadawcy, który w tym kontekście staje się odbiorcą. W tym ujęciu komunikacja interpersonalna przybiera charakter cykliczny, gdyż nadawca staje się odbiorcą, a odbiorca nadawcą13.
Modyfikacji tego modelu dokonał Dance, który nie zgadzał się z sugestią, iż w procesie komunikacji informacja po przejściu pełnego cyklu powraca do nadawcy w niezmienionej formie. Jego zdaniem, komunikacja jest bardzo dynamicznym procesem, a to co jest przekazywane, wpływa na całą strukturę komunikacji i treść przekazu w każdej fazie interakcji. Wraz z kolejnym cyklem komunikacji poszerza się pole poznawcze i emocjonalne, a tym samym zwiększają się możliwości uczestników procesu komunikacji14. Niniejszy model zakłada, że:
- komunikacja nie jest przede wszystkim ukierunkowana na treść, ale raczej skupiona na procesie komunikacji, sposobie w jaki ludzie porozumiewają się oraz organizują i reorganizują swoje odniesienia do danego środowiska;
- komunikacja zachodzi niezależnie od intencji uczestników i założonych struktur;
- nadawca i odbiorca wpływają na siebie, nie jest to jednak komunikacja jednokierunkowa, ale szereg sprzężeń zwrotnych, ponieważ każdy uczestnik procesu komunikacji jest zarówno jego źródłem (nadawcą), jak i odbiorcą;
- przekazywana treść jest zmieniana, korygowana w interakcji ze środowiskiem przekazu, proces komunikacji staje się bardzo złożony i wpływa na niego wiele czynników;
- przekazywana informacja jest w pewnym stopniu zależna od pozornie mało istotnych elementów, a jej trwałość zależy od wielu nieprzewidzianych czynników, konsekwencję stanowi niepewność ostatecznego rezultatu przekazu15.
3. Modele komunikacji masowej
Badacze opinii publicznej - E. Katz i R Lazars-feld16 stworzyli dwustopniowy model komunikacji masowej, w którym dużą rolę odgrywa aktywny odbiorca. Ten działając jako lider grupy społecznej, wpływa na opinię publiczną dzięki relacjom z poszczególnymi osobami.
Z kolei niemiecki specjalista G. Maletzke17 zwrócił uwagę na złożoność procesu komunikacji masowej. Jego zdaniem, proces komunikacji zależy w dużym stopniu od nadawcy, jego obrazu siebie, struktury osobowości, zaangażowania w pracę, relacji ze środowiskiem. Nadawca poprzez proces komunikacji masowej wpływa na odbiorcę. Z drugiej strony, relacja między nadawcą i odbiorcą oraz zastosowany środek komunikacji tworzą złożony system, który wpływa zarówno na proces przekazu, jak i jego rezultaty.
Natomiast R Schaeffer18 zwrócił uwagę, że kultura masowa może pełnić funkcję pośrednika na osi władzy (między grupami rządzącymi a społeczeństwem) i na osi profesjonalnej (między grupą programującą a autorami). Mimo iż w bezpośrednim odbiorze widoczny jest tylko trójkąt: autor - pośrednik - publiczność, to w ukryciu pozostaje drugi trójkąt: grupy rządzące - pośrednik - grupa programująca, który faktycznie określa sferę przedmiotową i promuje określony system wartości.
Spektakularnym przykładem współczesnej komunikacji są niewątpliwie media elektroniczne, których możliwości w zakresie przekazu informacji i komunikacji społecznej wydają się nieograniczone. ICT dają - z jednej strony - możliwość większego niż dotychczas prezentowania swoich doświadczeń, przeżyć, przemyśleń, nie tylko w wąskim kręgu osób, ale w nieograniczonym wprost kręgu użytkowników mediów elektronicznych; z drugiej strony - umożliwiają każdemu, w każdym miejscu, bezpośredni dostęp do informacji, bez pytania kogokolwiek o pozwolenie i bez ograniczenia cenzurą. W ten sposób człowiek doświadcza siebie jako centrum ogromnej sieci informacyjno-komunikacyjnej19.
M. Mc Luhan20 stwierdza, że ludzkość - wkraczając w nową erę przekazu elektronicznego -ulega procesowi globalizacji, który obejmuje wszystkie obszary ludzkiego życia. Jego zdaniem, zasadniczą nowością modelu uwzględniającego technologie informacyjno-komunikacyjne jest traktowanie środka przekazu jako elementu kształtującego treść przekazu, co zostało wyrażone w formule: „środek przekazu jest przekazem".
Media elektroniczne spowodowały radykalne zmiany społeczne, które dotykają samych podstaw ludzkiej egzystencji. Technologie komunikacyjne wkraczają we wszystkie wymiary ludzkiego życia. Niekiedy tworzą nawet świat wirtualny, odrywając człowieka od rzeczywistości i promują świat pustki aksjologicznej i moralnej21. W dużym stopniu na skutek wprowadzenia technologii informacyjno-komunikacyjnych dokonuje się reorganizacja życia osobistego, rodzinnego, zawodowego i społecznego oraz swoiste „uwolnienie" czasu i przestrzeni.
Niestety, media elektroniczne są niekiedy traktowane tylko jako narzędzia przekazu informacji, podczas gdy w rzeczywistości nastąpiło fundamentalne przejście z jednej fazy kultury do następnej. Wszystkie cztery fazy rozwoju kulturowego odnoszą się do zjawiska komunikacji. Jednak kontekst i struktura procesu komunikacji są tak odmienne w poszczególnych fazach, że przejście z jednej fazy do drugiej powoduje kryzys komunikacji. Każda nowa faza rozwoju kulturowego jest związana z postępem technicznym, a tym samym z coraz bardziej skomplikowanym podejściem do procesu komunikacji22.
II. Włączenie do katechezy modeli komunikacji
Kierując się zasadą wierności Bogu i człowiekowi, współczesna katechetyka sięga do różnych dyscyplin naukowych zajmujących się człowiekiem. Badania podejmowane na gruncie psychologii, pedagogiki, socjologii, antropologii stają się inspiracją do poszukiwań katechetycznych. Zainteresowanie katechetyki wzbudzają także nauki zajmujące się komunikacją interpersonalną. W ostatnim stuleciu w Europie Zachodniej dokonały się wyraźne przemiany katechezy, które można określić jako przejście od katechezy dydaktycznej do katechezy opartej na komunikacji wiary.
Niniejszy artykuł podejmuje próbę przeniesienia wyników badań nad zjawiskiem komunikacji na teren katechezy, w szczególny sposób uwzględniając osiągnięcia w zakresie różnorodnych modeli komunikacji międzyosobowej.
1. Model linearny w katechezie
Katecheza przez stulecia korzystała z linearnego modelu komunikacji wiary, wskazując wyraźnie na „nadawcę komunikatu" (Jezus Chrystus, a w Jego imieniu katecheta), „odbiorców" - katechizowanych we wszystkich okresach rozwoju psychicznego i religijnego oraz „treść komunikatu" - całość orędzia zbawczego. Przekaz katechetyczny był zapewniony przez różne „kanały przekazu" (rodzina, parafia, szkoła, ruchy i grupy religijne). Intensywne uczestnictwo katechizowanych w życiu religijnym rodziny wsparte oddziaływaniem parafii i szkoły sprawiało, iż dzieci i młodzież - bez większych zakłóceń -przyjmowały przekazywane prawdy wiary.
Trudności w przekazie katechetycznym skłoniły katechetyków do zwrócenia uwagi na przeszkody w procesie komunikacji i sposoby ich przezwyciężania. Do najczęściej wymienianych przeszkód w komunikowaniu się należą: różnice w postrzeganiu, trudności językowe, szum, emocje, niezgodność komunikatów, nieufność23. Pokonywanie przeszkód komunikacji wymaga od katechety nabycia umiejętności ich rozpoznawania i podjęcia odpowiedniego działania.
Aby przezwyciężyć różnice w postrzeganiu, konieczne jest takie wyjaśnienie komunikatu, by został on zrozumiany przez odbiorców w różnym wieku, z odmiennym doświadczeniem, o różnych poglądach i nastawieniu wobec rzeczywistości wiary. Stawia to wobec katechety wymóg ciągłego poznawania katechizowanych, odkrywania ich przekonań i wcześniejszych doświadczeń.
Różnice językowe domagają się poszukiwania wspólnej płaszczyzny porozumienia werbalnego, co oznacza stosowanie języka prostego, bezpośredniego, naturalnego oraz konieczność wyjaśniania trudnych i niezrozumiałych zwrotów. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji, kiedy język religijny jest usuwany ze wszystkich sektorów życia społecznego24.
Komunikowanie się nigdy nie jest wolne od jakiegokolwiek szumu. Jeżeli to jest możliwe, należy dążyć do jego zmniejszenia, szukając otoczenia sprzyjającego skupieniu i uwadze. Kiedy nie ma takich możliwości, trzeba starać się o wzmocnienie jasności przekazu werbalnego i pozawerbalnego. W poprawny przekazywaniu komunikatu bardzo przydatna może być „redundancja", tzn. powtarzanie treści komunikatu lub ponowne jej przedstawianie w innej postaci25. Nie wolno jednak wywołać zjawiska nadmiernej „redundancji". Powtórzenie tej samej treści zbyt wiele razy może wywołać u katechizowanego znudzenie lub potraktowanie jej jako szumu informacyjnego.
Przekazowi katechetycznemu towarzyszą emocje. Mądry katecheta nie tyle dąży do ich ograniczenia, stłumienia czy wypierania; ale stara się je rozpoznawać i dokonywać ich asymilacji26. Umie tworzyć atmosferę bezpieczeństwa, otwartości i zaufania, która ułatwia katechizowanym swobodne mówienie o sobie, swoich przeżyciach i doświadczeniach.
Wzajemny charakter interakcji katechetycznej domaga się zgodności między komunikatami werbalnymi i niewerbalnymi. Kompetentny katecheta potrafi uzupełniać i wzmacniać przekaz słowny odpowiednim „językiem ciała", który zawiera: style zachowania (sposób chodzenia, siadania, stania, stopień rozluźnienia), gestykulację, wyraz mimiczny twarzy, spojrzenie i kontakt wzrokowy, kontakt dotykowy, dystans fizyczny, ubiór. Świadomość ważności komunikatów niewerbalnych i umiejętność posługiwania się nimi, tak aby były zgodne z przekazywaną treścią, pozwala katechecie na odczytywanie ich znaczenia u katechizowanych i ułatwia realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i katechetycznych27.
Akceptacja i przyjęcie przekazywanych treści religijnych przez dzieci i młodzież zależy w znacznym stopniu od uznania przez nich wiarygodności, ufności i uczciwości katechety. Katechizowani obserwują katechetę i oceniają krytycznie jego wypowiedzi, styl bycia, zachowania i postawy. Wiarygodność katechety jest wynikiem długotrwałego procesu, w którym dzieci i młodzież uznają jego uczciwość, sprawiedliwość i dobre zamiary. Procesu tworzenia atmosfery zaufania na ogół nie można przyspieszyć; dobre wzajemne stosunki z katechizowanymi powstają jedynie w trakcie konsekwentnego budowania atmosfery zaufania i działania zgodnego z pełnioną misją katechetyczną28.
Katecheza opiera się w znacznym stopniu na osobistym kontakcie katechety z katechizowanymi, co prowadzi do kontaktu z Bogiem i ludźmi. Ostatecznym wzorcem w tym względzie jest komunikacja Boga z człowiekiem w historii zbawienia. Komunikacja w ramach katechezy obejmuje pełnię ludzkiego życia ze wszystkimi jego aspektami. Jest to przecież ten szczególny rodzaj komunikacji, który angażuje całą osobę we wszystkich jej uwarunkowaniach i dążeniach29.
2. Możliwości i ograniczenia modelu spirali
M. Majewski przypominał, iż komunikacja nie może ograniczać się do procesu liniowego, świadomego, w pełni kontrolowanego i zorganizowanego30. W komunikacji katechetycznej zachodzi kontakt wielostronny, w którym istotną rolę odgrywa informacja zwrotna, czyli odpowiedzi katechizowanych (akceptacja, wyrażanie wątpliwości, pytania, krytyka, polemika, a niekiedy nawet odrzucenie treści lub formy przekazu katechetycznego)31 .
Model spirali podkreśla interakcyjny i cykliczny charakter komunikacji, gdzie nadawca i odbiorca wchodzą w ścisłe relacje międzyosobowe. Każda osoba uczestnicząca w procesie komunikacji jest aktywnym nadawcą i odbiorcą, który ubogaca nie tylko sam proces, ale i przekazywaną treść.
Zastosowanie modelu spirali w katechezie stawia bardzo wysokie wymagania zarówno katechecie, jak i katechizowanym w zakresie komunikacji interpersonalnej, zarówno w relacji katecheta - katechizowany, jak i katecheta z grupą katechizowanych oraz w relacji pomiędzy samymi katechizowanymi.
Katecheza, której celem jest komunikacja wiary, musi promować chrześcijańską kulturę porozumiewania, która polega na integracji kilku elementów, takich jak podmiotowe nastawienie osób tworzących katechezę, ukierunkowanie na spotkanie i formację osobową, poszukiwanie prawdy oraz tworzenie wspólnoty. Te elementy są od siebie współzależne. To znaczy, że poszukiwanie i przekaz prawd wiary może dokonywać się tylko w kontekście prawdziwego spotkania we wspólnocie katechetycznej. Nigdy natomiast w kontekście bezosobowej „transmisji" danych32.
Współczesna katecheza stawia na pierwszym miejscu osobę33, bowiem nauczanie, wychowanie i kształtowanie postawy wiary dokonują się na płaszczyźnie odniesień osobowych. Podmiotowość ujęcia partnera komunikacji wyklucza „manipulowanie drugim człowiekiem", które może ujawniać się jednak nie tylko w działaniach katechety wobec uczniów, ale także w zachowaniu dzieci i młodzieży34. Katechizowani, stosując różnego rodzaju gry i strategie wobec katechety, mogą dokonywać manipulacji. Katecheza, oparta na komunikacji interpersonalnej, formuje relacje osobowe, w których niezbędnie jest odrzucenie wszelkich form manipulacji i traktowanie katechizowanych jako rozwijające się jednostki, które potrzebują wsparcia wychowawczego. Podmiotowe odniesienie się do ucznia oznacza także dostrzeżenie i respektowanie jego potrzeb35 (bezpieczeństwa, godności ludzkiej i integralności osoby, kontaktu, autentycznych relacji i spotkań z ludźmi), uznanie dążeń, pragnień, zainteresowań, życzeń, propozycji oraz wsłuchiwanie się w obawy, frustracje, lęki i pozytywne reakcje36.
Młody człowiek winien odkrywać siebie w procesie katechetycznym jako osobę, która posiada swoją wartość i zasługuje na szacunek. Interakcja katechetyczna budowana na zasadzie uznania dwóch podmiotowości - ze strony wychowanka i ze strony wychowawcy - jest fundamentem wyjaśniania, rozwoju i komunikacji wartości chrześcijańskich37.
Uwzględnianie podmiotowości katechizowanego stanowi podstawę wszelkich oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych. Dlatego katecheta winien w szczególny sposób troszczyć się o to, by przekaz prawdy miał charakter spotkania. W pedagogice personalistycznej słowo „spotkanie" ma w sobie wymowę czegoś bezpośredniego i osobowego, jest sednem wychowania. Jego przebieg i skutki zależą od osób biorących w nim udział. Wielu pedagogów uznaje, że w procesie wychowania następuje „uwalnianie" wychowanka spod kierowniczego oddziaływania nauczyciela38. Wychowanie ustępuje miejsca samowychowaniu, a koniecznym środowiskiem tego procesu jest dokonujące się pomiędzy wychowawcą i wychowankiem spotkanie39.
Katecheza, która uczestniczy w procesie rozwoju wiary, musi być miejscem formacji i autoformacji zarówno katechizowanych, jak i katechetów, dlatego powinna uwzględniać wymiar aksjologiczny. Nie może służyć jedynie wyćwiczeniu określonych umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, ale powinna uczyć miłości względem drugiego człowieka, okazywanej przez wypowiedzi ustne, gesty, wymianę doświadczeń i wzajemny szacunek, mimo różnic w postawach i przekonaniach40.
Komunikacja interpersonalna w katechezie służy budowaniu wspólnoty katechetycznej, która nie może być ograniczona do interakcji między katechetą i katechizowanymi, ale domaga się tworzenia dobrych relacji między katechizowanymi. W procesie grupowej komunikacji katechizowani uczą się dokładnego formułowania swoich myśli, wymiany poglądów, otwartości na innych i respektowania ich przekonań.
Katecheza rozumiana jako komunikacja międzyosobowa nie może ograniczyć się tylko do komunikacji na płaszczyźnie społecznej, ale musi zawierać w sobie wymiar tajemnicy, w której najgłębiej spotykają się Bóg i człowiek. Szczególny wpływ na komunikacyjną strukturę katechezy ma dialog zbawczy, prowadzony przez Boga z człowiekiem w historii zbawienia. „Wszelkie wydarzenia zbawcze realizowane przez Boga w swej strukturze komunikacyjnej zmierzały do nawiązania Przymierza, które jest konkretyzacją doskonałej komunikacji Boga z człowiekiem w Chrystusie, zwłaszcza w perspektywie eschatycznej. Przymierze realizujące się w komunikacji zmierza do pełnej komunii człowieka z Bogiem. Grzech pierworodny doprowadził do rozbicia komunii i komunikacji w wymiarze wertykalnym i horyzontalnym. W tej perspektywie nowe Przymierze w Jezusie Chrystusie jest punktem centralnym i zarazem kulminacyjnym komunikacji komunii człowieka z Bogiem"41. Przyjęcie teologicznej perspektywy zjawiska komunikacji interpersonalnej pozwala na odkrycie, iż doskonała komunikacja oznacza udzielanie siebie innym w kategorii miłości i daru42.
Komunikacja we wspólnocie katechetycznej musi być głęboko zakorzeniona w komunikacji między Ojcem, Synem i Duchem oraz w komunii miłości między Osobami Boskimi. W katechezie na pierwszym miejscu pojawia się spotkanie osób: Trójca Święta - wspólnota katechetyczna, katecheta - katechizowani i katechizowani między sobą. Komunikacja na płaszczyźnie ludzkiej powinna prowadzić do komunikacji wspólnoty katechetycznej i każdego katechizowanego z Bogiem. To jednak nie wystarcza; doskonała komunikacja prowadzi do komunii zarówno na płaszczyźnie naturalnej, jak i nadprzyrodzonej43.
3. Komunikacja masowa i technologie informacyjno-komunikacyjne
Szybki rozwój środków komunikacji społecznej i technologii informacyjno-komunikacyjnych wpływa na kształt i charakter katechezy. Z jednej strony, media elektroniczne mogą być cenną pomocą w ewangelizacji i katechizacji. Dzięki nim Kościół może nie tylko skutecznie docierać do ludzi ochrzczonych, ale może również dokładniej poznawać ich specyficzną sytuację, mentalność oraz postawę wobec prawd i wartości zawartych w Ewangelii. Skuteczność katechezy domaga się od katechety nie tylko pogłębionej i całościowej znajomości prawd wiary, ale również znajomości współczesnego człowieka: jego potrzeb, oczekiwań, problemów i aspiracji. Środki społecznego przekazu, ukazując konkretne potrzeby osób żyjących w pobliżu i w odległych rejonach świata, mogą uwrażliwiać na ludzkie cierpienie i mobilizować do działania na rzecz miłości bliźniego44.
Z drugiej strony, media mogą stanowić zagrożenie, którego istotą jest „(...) ignorowanie lub spychanie na ubocze zagadnień i doświadczeń religijnych, traktowanie religii bez należytego zrozumienia, a nawet z lekceważeniem jako przedmiotu płytkiej ciekawości, który nie zasługuje na poważne zainteresowanie; szerzenie religijnych nowinek kosztem tradycyjnej wiary; nieprzyjazne traktowanie prawomocnych społeczności religijnych; ocenianie religii i doświadczenia religijnego według laickich kryteriów przydatności oraz faworyzowanie tych poglądów religijnych, które odpowiadają świeckim upodobaniom; próby zamknięcia transcendencji w granicach racjonalizmu i sceptycyzmu. Dzisiejsze media odzwierciedlają często typowy dla postmodernizmu stan ludzkiego ducha, zamkniętego «w granicach własnej immanencji, bez żadnego odniesienia do transcendencji»"45.
Dodatkowo media mogą być wykorzystywane jako „(...) narzędzia indoktrynacji, aby kontrolować, co ludzie wiedzą, i pozbawiać ich dostępu do tych informacji, których w opinii władz nie powinni posiadać. Jest to wynaturzona forma prawdziwej edukacji, która winna pozwalać ludziom na poszerzanie wiedzy i rozwijanie zdolności oraz pomagać im w dążeniu do wartościowych celów, a nie zawężać ich horyzonty i wprzęgać ich energię w służbę ideologii"46.
Szczególną rolę wśród mediów pełni Internet, którym dość szybko zainteresował się Urząd Nauczycielski Kościoła. Już w 1990 roku Jan Paweł II ogłosił orędzie na XXIV Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu: „Misja Kościoła w erze komputerów", w którym wskazywał na technologie informacyjne jako nowe środki do realizacji misji Kościoła.
Jednak dopiero lata 2001 i 2002 przyniosły kilka istotnych wypowiedzi: orędzia Ojca Świętego na XXXV i XXXVI Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu: „Rozgłaszajcie na dachach. Ewangelia w dobie globalnej komunikacji", i „Internet: nowe forum głoszenia Ewangelii" oraz dokumenty Papieskiej Rady do Spraw Środków Społecznego Przekazu: „Kościół a Internet" i „Etyka w Internecie".
Jan Paweł II, wzywając do wykorzystania mediów, wskazuje na „(...) pozytywne możliwości Internetu w rozprzestrzenianiu religijnej informacji i nauczania, bez żadnych barier ani granic"47, a także na możliwość docierania do ludzi odizolowanych lub zmuszonych do pozostawania w domu. Elektroniczne pokonywanie odległości i izolacji daje szansę spotkania osób, które gromadzą się w „(...) wirtualnych społecznościach wiary, by wzajemnie się zachęcać i wspierać"48. Dzięki temu mogą powstawać wspólnoty katechetyczne niezależne od miejsca przebywania katechizowanych. „Cyberprzestrzeń" staje się zatem nowym „forum" ewangelizacji i katechizacji.
Wspomniane dokumenty zwracają również uwagę na problemy i zagrożenia, które stwarza Internet. Należą do nich: przemijalność i ulotność treści, nastawienie na dostarczanie informacji bez kształtowania wartości, powierzchowność, pragmatyzm oraz sprzyjanie relatywizmowi poznawczemu, światopoglądowemu i moralnemu. Wymienione zagrożenia powinny stać się wezwaniem dla katechezy do pełniejszej realizacji jej zadań49. Systematyczny przekaz i wyjaśnianie prawd wiary ma prowadzić do zrozumienia całej prawdy o planie Bożym, do poznania Tradycji i Pisma Świętego, co może przeciwdziałać powierzchowności i selektywności. Indywidualizm i relatywizm moralny narzucają katechezie wymóg wzmożonej personalizacji, stałej formacji moralnej i wychowania katechizowanych do przyjęcia i respektowania wartości. Wychowanie modlitewne i liturgiczne prowadzi katechizowanego do spotkania z Jezusem Chrystusem w modlitwie, liturgii i sakramentach, wydobywając go z anonimowości i zagubienia w przestrzeni wirtualnej.
Niebezpieczeństwo niesie ze sobą również szkodliwe wykorzystanie Internetu do prezentowania pornografii, przemocy i zachowań, niezgodnych z chrześcijańskimi zasadami moralnymi. Dlatego jednym z istotnych celów współczesnej katechezy musi być wychowanie młodego pokolenia do umiejętnego, odpowiedzialnego i etycznego korzystania z mediów elektronicznych.
Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne dają możliwość gromadzenia literatury pedagogiczno-katechetycznej, informacji religijnych, dokumentów kościelnych i ich łatwego udostępniania, co może być bardzo użyteczne w procesie katechetycznym. Opracowanie stron internetowych, które zawierają konkretne materiały katechetyczne, aktualną bibliografię, scenariusze katechezy, propozycje multimedialne może znacznie ułatwić pracę katechetów50.
Trzeba jednak pamiętać, że produkcja tekstów elektronicznych dokonuje się w otwartej przestrzeni światowej komunikacji. Teksty są bardzo szybko formułowane, a następnie zmieniane i przetwarzane przez innych. Niekiedy powoduje to konieczność tworzenia dodatkowych zabezpieczeń, aby np. uchronić oficjalne dokumenty Kościoła prezentowane w Internecie przed zmianami, które mogłyby być dokonane przez osoby do tego nie powołane.
Młode pokolenie zafascynowane mediami elektronicznymi korzysta z nich jak z podstawowego źródła informacji, zbierając zarówno cenne wiadomości, jak i treści antyreligijne, co powoduje zamęt poznawczy. Konieczne jest takie formowanie katechizowanych, aby stawali się oni świadomymi, selektywnymi i odpowiedzialnymi podmiotami, a nie tylko biernymi odbiorcami.
Informacje i kontakty, dostępne katechizowanym poza szkołą i organizacjami eklezjalnymi, ujawniają się w procesie komunikacji religijnej w klasie. Katecheci i nauczyciele religii są bezpośrednio wezwani do poszukiwania i organizowania takiego procesu uczenia się, który pozwoli uczniom na odkrycie znaczenia wartości chrześcijańskich. Niestety, nie istnieją gotowe rozwiązania ani podręczniki, uwzględniające nową sytuację edukacyjną. Wartość katechetyczna podjętego procesu uczenia się będzie w dużym stopniu zależała od kompetencji i umiejętności katechetów51.
Zaistnienie technologii informacyjno-komunikacyjnych można porównać do przewrotu kopernikańskiego w edukacji. Dzieci i młodzież nie tylko mają nieograniczony dostęp do informacji, ale korzystając z sieci komputerowej, mogą komunikować się między sobą, z nauczycielami i specjalistami w różnych dziedzinach za pomocą tekstu w formie elektronicznej. Edukacja przestaje być ograniczona do sali lekcyjnej, ponieważ istnieją możliwości tworzenia klas wirtualnych, w których uczniowie i nauczyciele kontaktują się za pomocą Internetu. W tej sytuacji nauczyciele i katecheci stają się bardziej interpretatorami, organizatorami i moderatorami procesu edukacyjnego niż osobami przekazującymi wiedzę. Niektórzy dydaktycy uważają, że wprowadzenie ICT do edukacji spowoduje zamianę indywidualnego nauczania/uczenia się w proces grupowy, oparty na wspólnych projektach, badaniach i poszukiwaniach52. Media elektroniczne zmieniają paradygmaty edukacyjne i wprowadzają dysonans nie tylko do szkolnej dydaktyki, ale również do teorii i praktyki katechetycznej.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w ich ekonomicznym, społecznym, politycznym i kulturowym wymiarze stawiają ogromne wymagania katechetom, nauczycielom religii i wychowawcom. Rzeczywistość wirtualna kształtuje osobowość i tożsamość katechizowanego, który domaga się autonomii i niezależności, bez ponoszenia konsekwencji moralnych. Możliwość kreowania siebie i występowania „online" jako ktoś inny zakłóca budowany przez młodego człowieka obraz samego siebie. Uczestnictwo w procesie kształtowania dojrzałej osobowości katechizowanego stawia przed katechezą zadanie tworzenia atmosfery wolności, życzliwości i serdeczności. Tylko w takiej atmosferze katechizowany może nabierać szacunku wobec samego siebie, uczyć się samodzielnego wartościowania, oceniania swoich zachowań i odkrywania w sobie nowych możliwości rozwojowych53.
Pokusa absolutyzacji wirtualnej rzeczywistości prowadzi niekiedy do poszukiwania wirtualnej parafii czy wirtualnego duszpasterza. Wyzwaniem dla współczesnej katechezy jest takie jej zorganizowanie, by potrafiła ona przeprowadzać katechizowanych z „cyberprzestrzeni" do prawdziwej wspólnoty katechetycznej i parafialnej54. Najlepsze strony internetowe nie zastąpią spotkania człowieka z Jezusem Chrystusem w modlitwie i sakramentach, a szczególnie w Eucharystii.
Mediów elektronicznych nie można porównać z nową metodyką katechetyczną lub nowoczesną strategią wychowania religijnego, która powinna obudzić wiarę w młodym pokoleniu. Wspomniane przemiany kształtują katechizowanego i jego relację ze wspólnotą eklezjalną. Katechizowani poszukują możliwości bardziej osobistego wyznawania wiary, wyrażania własnych opinii, przeżyć, doświadczeń, intuicji, odwołując się do zmysłu wiary (sensus fidei). W tej sytuacji katecheza nie może już oznaczać prostego przekazu wiary, ale musi być budowana na fundamencie komunikacji z Bogiem i człowiekiem. Wiara jest ze swej istoty darem Bożym, jednak jej przyjęcie zależy przede wszystkim od osoby zaangażowanej w ten proces. Łaska wiary nie niszczy natury osoby, ale ją udoskonala i dopełnia. Jeżeli katecheza ma zapewnić jak najlepsze warunki do pełnego i owocnego wzrostu wiary, to musi świadomie zostać włączona w proces komunikacji wiary.
Istnieje niebezpieczeństwo traktowania mediów elektronicznych tylko jako narzędzia przekazu informacji, podczas gdy w rzeczywistości nastąpiła fundamentalna zmiana. Współcześnie ICT przejęły podstawowe funkcje klasycznej komunikacji międzyludzkiej i wpływają nie tylko na jej formę, ale treść. Z technicznego i społecznego punktu widzenia człowiek stracił kontrolę nad procesem komunikacji, który przyjął radykalnie odmienną strukturę.
Przedstawienie zagadnienia modeli komunikacji interpersonalnej i ich znaczenia dla katechezy było dość trudnym zamierzeniem, wymagającym sięgnięcia do wielu dyscyplin naukowych. Autorka ma jednak nadzieję, że prezentowany artykuł stanie się inspiracją do dalszych poszukiwań i studiów. Przede wszystkim niezbędne jest opracowanie systematycznej i szczegółowej teologii komunikacji, dzięki której możliwe będzie rozumienie i respektowanie Bożej pedagogii w tej dziedzinie. Komunikacja między Bogiem a człowiekiem dokonuje się w konkretnych uwarunkowaniach społecznych i historycznych, a swoją pełnię osiągnęła w Jezusie Chrystusie, który jest najdoskonalszym modelem komunikacji międzyosobowej.
Kolejnym postulatem jest bardziej wnikliwe wykorzystanie przez katechetykę badań dotyczących komunikacji międzyludzkiej, prowadzonych przez nauki antropologiczne oraz poddanie analizie i weryfikacji dotychczas stosowanych sposobów komunikacji w katechezie. Niezbędne jest również kształtowanie kompetencji i umiejętności katechetów w zakresie komunikacji interpersonalnej, od czego zależy w dużym stopniu efektywność współczesnej katechezy. Dlatego podstawy pedagogiki personalistycznej, psychologii komunikacji, edukacji medialnej i kulturowej oraz treningi interpersonalne powinny zostać włączone w kształcenie i formację katechetów55.
Współczesna katechetyka, dążąc do udoskonalenia procesu katechetycznego, nie może poszukiwać nowych metod i środków katechetycznych, dystansując się wobec zagadnienia komunikacji międzyosobowej. Bowiem najważniejszym kryterium stosowania różnorodnych metod, technik i środków dydaktycznych jest ich przydatność do wzmocnienia relacji międzyosobowych i tworzenia wspólnoty. Poprawne interakcje zachodzące we wspólnocie katechetycznej są potrzebne katechizowanym do zrozumienia siebie, odkrycia własnego „ja", swojej wrażliwości na rzeczywistość wiary i budowania tożsamości chrześcijańskiej.
Zachodzące przemiany społeczno-kulturowe i ich wpływ na życie i osobowość katechizowanego powodują, że katecheza stanowi swoiste „laboratorium wiary", gdzie katecheta i katechizowani - bez lęku wobec otaczającej ich rzeczywistości - będą wspólnie poszukiwać prawdy i kształtować postawę ucznia Jezusa.
Elżbieta Osewska - dr teologii pastoralnej, stypendystka na Wydziale Uniwersytetu w Oxfordzie, pracownik UKSW w Warszawie, konsultant do spraw katechezy w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Łomży, uczestnik wielu kongresów katechetycznych w Polsce i za granicą.
1 Zob. D. J. Felton, The Unavoidable Dialogue: An Examination of Five Types of Relationships between Theology and Communication, Roma 1989.
2 Zob. R Babin, L'ere de la communication, Paris 1986.
3 Zob. A. Fossion, La catéchèse dans le champ de la communication, Paris 1990.
4 Zob. M. Warren, Communications and Cultural Analysis. A Religious View, Wesport - Connecticut - London 1992.
5 Zob. H. Lombaerts, B. Roebben (red.), Gods Website, Leuven - Amersfoort 1998; H. Lombaerts, Komunikacja wiary dzisiaj, w: Komunikacja wiary w trzecim tysiącleciu, S. Dziekoński (red.), Olecko 2000, s. 25-39.
6 Por. M. Majewski, Katecheza wierna Bogu i człowiekowi, Kraków 1986.
7 Zob. R. Chałupniak, Katecheza jako komunikacja interpersonalna, w: T. Dola, R. Pierskała (red.), Ut mysterium paschale vivendo exprimatur, Opole 2000, s. 501 -514; R. Chałupniak, Asertywność i komunikacja katechety - w kierunku społecznej formacji katechetów, w: J. Stala (red.), Dzisiejszy katecheta, Kraków 2002, s. 241 -256.
8 Zob. R. Czekalski, Fenomen komunikacji interpersonalnej w refleksji naukowej, w: S. Dziekoński (red.), Komunikacja wiary w trzecim tysiącleciu, Olecko 2000, s. 139-142.
9 Por. E. Osewska, Modele komunikacji interpersonalnej i ich znaczenie w katechezie, w: J. Stala (red.), Wybrane zagadnienia z katechetyki, Tarnów 2003, s. 111 -142.
10 Por. A. Jeż, Jezus Chrystus w kontekście ludzkiej komunikacji, Tarnów 2002, s. 81-90.
11 Por. J. A. F. Stoner, Ch. Wankel, Kierowanie, Warszawa 1992, s. 433-436; A. Jeż, Jezus Chrystus w kontekście ludzkiej komunikacji, dz. cyt., s. 82-86.
12 Zob. W. Schramm, Man, Messages and Media, New York 1973; W. Schramm, The Process and Effects of Mass Communications, Urbana 1970.
13 Por. D. Mc Quail, S. Windahl, Communications Models for the Study of Mass Communication, London - New York 1984, s. 13-17; A. Jeż, Jezus Chrystus w kontekście ludzkiej komunikacji, dz. cyt., s. 86-87.
14 Prezentację rozwoju modeli komunikacji zawiera: D. Mc Quail, S. Windhal, Communication Models for the Study of Mass Communication, Londyn - New York 1984.
15 Por. B. Hodge, Models of Communication, w: B. Hodge (red.), Communication and the Teacher, Melbourne 1981, s. 3-39.
16 Zob. E. Katz, R Lazarsfeld, Personal Influence, Glenncoe 1955.
17 Zob. G. Maletzke, Psychologie der Massenkommunikation, Hamburg 1963.
18 Zob. R Schaeffer, Les machines a communiquer, Paris 1970-72, t. 1 -2, cyt. za: A. Jeż, Jezus Chrystus w kontekście ludzkiej komunikacji, dz. cyt., s. 89-90.
19 Zob. T. Zasępa, R. Chmura (red.), Internet i nowe technologie - ku społeczeństwu przyszłości, Częstochowa 2001.
20 Zob. M. Mc Luhan, Understanding Media, London 1964.
21 Por. M. Dziewiecki, Ponowoczesność, media i ewangelizacja, „Zeszyty Formacji Katechetów" nr 2/2003, s. 5-27.
22 Por. H. Lombaerts, Komunikacja wiary dzisiaj, dz. cyt., s. 32-35.
23 Por. L. Barker, Communication, Englewood Cliffs 1984, s. 128-163; J. Rye, The Communicator's Craft, Leicester 1990, s. 51-73; J. A. F. Stoner, Ch. Wankel, Kierowanie, Warszawa 1982, s. 438.
24 Por. G. Moran, Religious Education as Second Language, Birmingham 1989, s. 7-59.
25 Por. J. R. Pierce, Symbole, sygnały i szumy. Wprowadzenie do teorii informacji, Warszawa 1967, s. 214.
26 Por. J. Cz. Czabała, Czynniki leczące w psychoterapii, Warszawa 2000, s. 69-88.
27 Por. B. Sufa, Rola i znaczenie komunikacji niewerbalnej, w: M Śnieżyński (red.), Pedagogika w katechezie, Kraków 1998, s. 49-69.
28 Por. M. Majewski, Katecheza wierna Bogu i człowiekowi, dz. cyt., s. 123-126.
29 Por. E. Alberich, La catechesi della Chiesa, Torino 1995, s. 62.
30 Por. M. Majewski, Katecheza wierna Bogu i człowiekowi, dz. cyt., s. 118-119.
31 Por. A. Fossion, La catéchèse dans le champ de la communication, Paris 1990.
32 Por. R. Mancini, Comunicazione come ecumene. Il significato antropologico e teologico dell’etica comunicativa, Brescia 1991; R. Chałupniak, Katecheza jako komunikacja interpersonalna, dz. cyt., s. 501-514.
33 Por. J. Tarnowski, Wychowanie religijne w katechezie egzystencjalnej, „Roczniki Teologiczno - Kanoniczne", nr 6/1978, s. 39.
34 Por. A. Jankowski, Uczeń w teatrze życia, Warszawa 1995, s. 146-163.
35 Por. J. Wilk, Pedagogika rodziny, Lublin 2002, s. 119-124.
36 Por. S. Palka, O podmiotowym traktowaniu ucznia i wychowanka, w: F. Adamski (red.), Poza kryzysem tożsamości. W kierunku pedagogiki personalistycznej, Kraków 1993, s. 92.
37 Por. H. G. Ziebertz, Religijność i wychowanie w świecie pluralistycznym, Kraków 2001, s. 136-163.
38 Por. S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993, s. 257.
39 Por. R. Chałupniak, Katecheza jako komunikacja interpersonalna, dz. cyt., s. 510-512.
40 Por. G. Le Mura, Comunicare: dal cuore alle mani, Torino 1999.
41 A. Jeż, Jezus Chrystus w kontekście ludzkiej komunikacji, dz. cyt., s. 183-184.
42 Por. Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Comunnio et Progressio, 11 b.
43 Por. A. Jeż, Jezus Chrystus w kontekście ludzkiej komunikacji, dz. cyt., s. 138.
44 Por. M. Dziewiecki, Ponowoczesność, media i ewangelizacja, dz. cyt., s. 5-27.
45 Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w środkach społecznego przekazu, 18.
46 Tamże, 17.
47 Jan Paweł II, Orędzie na XXXV Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, 3.
48 Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Kościół a Internet, 5.
49 Por. G. Grochowski, Kościół na temat katechetycznego wykorzystania Internetu, „Katecheta", nr 2/2003, s. 10-18.
50 W Europie Zachodniej i w Polsce pojawia się coraz więcej stron internetowych oferujących praktyczne materiały katechetom, interesujące informacje na ten temat można znaleźć w: Gods Website, H. Lombaerts, B. Roebben (red.), Leuven-Amersfoort 1998.
51 Por. H. Lombaerts, Komunikacja wiary dzisiaj, dz. cyt., s. 26-35.
52 Por. S. Wheeler, Information and Communication Technologies and the Changing Role of the Teacher, „Journal of Educational Media", nr 1/2001, s. 7-17.
53 Por. H. Krzysteczko, Osobowość, w: Psychologia dla katechetów, J. Makselon (red.), Kraków 1995, s. 187-195.
54 Por. G. Grochowski, Kościół na temat katechetycznego wykorzystania Internetu, dz. cyt., s. 14.
55 R. Chałupniak, Asertywność i komunikacja katechety - w kierunku społecznej formacji katechetów,
dz. cyt., s. 241 -256.