Głębokie i szybkie przemiany zachodzące w sferze społeczno-kulturowej i ekonomicznej sprawiają, iż w granicach jednego pokolenia dokonują się nie tylko istotne zmiany w warunkach życia materialnego, strukturze społecznej, obyczajach, ale także w szeroko rozumianym rozwoju duchowym. Następuje przy tym degradacja wielu autentycznie ludzkich wartości i promocja kultury materialnej. Sytuacja ta stwarza wiele problemów rozwojowych i wychowawczych. Zmienia życie młodzieży, stawiając jej coraz nowsze i wyższe wymagania w zakresie postaw wobec świata, podnoszenia sprawności intelektualnej i doskonalenia umiejętności praktycznych. Jednocześnie osłabia zaspokajanie podstawowych potrzeb psychicznych młodzieży. W tej perspektywie istnieje pilna potrzeba podejmowania działań ukierunkowanych na ochronę osobowości młodego pokolenia przed odczłowieczeniem. Wymóg ten odnosi się także do szkolnego nauczania religii, które „(...) stanowi ważny element kształtowania odpowiedzialnych postaw uczniów i integracji ich osobowości"1.
Dla praktyki katechetycznej szczególnego znaczenia nabiera znajomość pełnej prawdy o polskiej współczesnej młodzieży i zaspokajanie jej potrzeb psychicznych, które są niezbędne dla zdrowia psychicznego i osiągnięcia dojrzałości w różnych wymiarach rozwoju osobowego. Wszystko to stwarza warunki dla promowania właściwych celów edukacji religijnej, która bez uwzględniania aktualnych potrzeb młodzieży nie może wspomagać wychowanków w autentycznym rozwoju wiary.
Innymi słowy, potrzeby psychiczne młodzieży należy postrzegać jako jedne z komponentów wyznaczających kierunek i jakość interakcji dydaktyczno-wychowawczych w szkolnym nauczaniu religii.
Zasadnicze pytanie dla niniejszych analiz dotyczy potrzeb psychicznych katechizowanej młodzieży i udziału szkolnego nauczania religii w ich integrowaniu z innymi płaszczyznami rozwoju osobowego. W związku z tym należy wyjaśnić najpierw termin kluczowy, jakim są „potrzeby psychiczne młodzieży", a następnie zwrócić uwagę na podstawowe potrzeby psychiczne katechizowanej młodzieży i czynniki jej rozwoju, by w tym kontekście ukazać wybrane aspekty dotyczące tego, w jaki sposób katecheta może zaspokajać podstawowe potrzeby psychiczne młodzieży w szkolnym nauczaniu religii, integrując te działania z innymi czynnościami katechetycznymi.
I. Termin kluczowy: „potrzeby psychiczne młodzieży"
„Potrzeby psychiczne młodzieży" to termin uwikłany w wiele kontekstów, pojęć związanych z rozwojem i wychowaniem, z odwołaniem się raczej do intuicji niż do rzetelnej wiedzy psychologicznej i pedagogicznej w tym zakresie. Ma on różne akcenty znaczeniowe, których granice są często subtelne i znajdują odzwierciedlenie w opracowaniach z zakresu pedagogiki, psychologii, a coraz częściej także socjologii i ekonomii.
Na podstawie analizy podstawowej literatury dotyczącej potrzeb psychicznych i ich ujawniania się w okresie młodości można stwierdzić, iż psycholodzy formułują różne, typowe dla poszczególnych ujęć psychologicznych definicje i wiążą je z takimi pojęciami, jak „popęd", „instynkt", „motyw"2. Najczęściej ujmują potrzeby psychiczne młodzieży w kategoriach psychodynamicznych, koncentrując się na aktywności młodej osoby, energii stymulowanej i ukierunkowanej przez wewnętrzne siły dynamiczne. W tym znaczeniu istota potrzeb psychicznych młodzieży sprowadza się do stanu napięcia czy też stanu zaburzonej równowagi w zachowaniu organizmu, przejawiającej się jako nasilająca się lub przedłużająca czynność i napięcie wymagające rozładowania3. Stąd też większość psychologów uważa potrzeby psychiczne za siły pobudzające młodzież do działania i nadające temu działaniu kierunek. Jednocześnie zakłada, iż potrzebą psychiczną młodzieży może być coś podstawowego, rodzącego się z naturalnych, wewnętrznych możliwości, szukającego aktualizacji i niejednokrotnie powiązanego z czynnikami społecznymi, osobistymi, jak też ze złożonymi formami uczenia się4. Można zatem stwierdzić, że termin „potrzeby psychiczne młodzieży" nie sprowadza się do doświadczanego przez młode osoby braku, który wymaga zaspokojenia. Przeciwnie, wskazuje na energię psychiczną, bez której młodzież nie mogłaby rozwijać samej siebie, wykonywać działania i formułować myśli. Pojawienie się określonej potrzeby psychicznej samo z siebie nie prowadzi jednak młodzieży do działania, bo każde działanie jest poprzedzone konkretną decyzją o jego podjęciu. Znajduje się u początku podejmowanej czynności, zwłaszcza przeżywanego napięcia związanego z jakimś brakiem albo pragnieniem, zamiarem szukającym aktualizacji. Potrzeby psychiczne ukierunkowują działanie młodzieży na to, co jest dla niej ważne, poprzedzając zarazem ocenę intuicyjną i emotywną. Mogą być one świadome, kiedy młody człowiek wie o ich istnieniu lub podświadome, kiedy nie są przedmiotem dyskursywnej wiedzy, jednak wpływają na sposób postępowania młodej osoby, gdyż szuka ona ich zaspokojenia5. Przez to także potrzeby psychiczne implikują różne schematy reagowania, będące wyrazem szukania ich zaspokojenia, przy czym często w toku tych czynności powstają nowe potrzeby6.
II. Podstawowe potrzeby psychiczne katechizowanej młodzieży
Uczestnictwo katechizowanej młodzieży w różnych sytuacjach i interakcjach społecznych wywołuje szerokie spektrum potrzeb psychicznych, przejawianych i realizowanych w konkretnym postępowaniu. Na bogactwo poszczególnych zachowań młodych osób składają się zatem różne kategorie potrzeb psychicznych, związanych nie tylko z odczuwanym brakiem, lecz także z pragnieniem rozwoju osobowego na poziomie intelektualnym i duchowym. Ich zbiór jest zasadniczo otwarty. Obejmuje mniej lub bardziej złożone i wytworzone społecznie potrzeby, które znajdują wyraz w konkretnym postępowaniu młodzieży, warunkowanym poziomem rozwoju i ich aktualną sytuacją życiową. Można podzielić je na emocjonalne i afiliacyjne7.
Potrzeby emocjonalne należą do często doświadczanych przez katechizowaną młodzież. Wiążą się z intensywnym rozwojem sfery afektywnej, powiązanej z interakcjami społecznymi i zdobywaniem nowych doświadczeń życiowych. Są rezultatem naturalnej tendencji młodej osoby do samorealizacji. Decydują o kierunku i jakości działań młodzieży. Do grupy emocjonalnych potrzeb katechizowanych uczniów zalicza się przede wszystkim potrzeby: miłości, przynależności, bezpieczeństwa, poznawania, rozumienia, aktywności, twórczości, osiągnięć, przeżyć estetycznych, zabawy. Wśród potrzeb afiliacyjnych najczęściej wymienia się takie potrzeby, jak nawiązywanie i podtrzymywanie więzi osobowych (kontaktów społecznych), przynależność, unikanie urazu psychicznego, dominacja, sukces, kompetencja, usprawiedliwianie siebie, autonomia, ekshibicjonizm, doznanie opieki i oparcia.
Określony sposób przeżywania lub doświadczania przez katechizowaną młodzież potrzeb psychicznych daje podstawę do podziału wyżej wymienionych potrzeb psychicznych na: jawne i ukryte. Potrzeby psychiczne przejawiane w zewnętrznym zachowaniu młodzieży (np. w reakcjach werbalnych, motorycznych, emocjonalnych) i możliwe do obserwacji mają charakter jawny. Wyznaczają jakość aktywności życiowej młodzieży. Ich przykładem w kontekście szkolnego nauczania religii są: reakcja agresywności młodzieży w odniesieniu do katechety czy rówieśników (potrzeba agresji), skłonność do zadawania katechecie pytań dotyczących depozytu wiary i norm moralnych (potrzeba rozumienia), popisywanie się przed kolegami w toku lekcji religii (potrzeba ekshibicjonizmu, a niekiedy także potrzeba bycia zauważonym, docenionym). Często jednak potrzeby psychiczne młodzieży są blokowane zakazami osób dorosłych (np. rodziców, wychowawców), sankcjami i naciskami kulturowymi, na jakie narażony jest młody człowiek w środowisku szkolnym i rówieśniczym, jak też określoną strukturą obrazu siebie. Wszystko to sprawia, iż znaczna część potrzeb psychicznych katechizowanej młodzieży jest tłumiona, wyparta. Ma zatem charakter ukryty. Wywiera jednak wpływ na zachowanie uczniów, np. na przejawiane przez nich zainteresowania, spontaniczną reakcję na mimowolną uwagę w toku zajęć katechetycznych czy też na tematykę wyobrażeń i twórczości artystycznej8.
Biorąc pod uwagę wpływ potrzeb psychicznych na rozwój osobowy katechizowanej młodzieży, można także wyodrębnić spośród wyżej wymienionych potrzeb te, które mają wymiar pozytywny (konstruktywny) oraz te o wymiarze negatywnym (destrukcyjnym). W pierwszej kategorii zawierają się potrzeby, których realizacja jest możliwa do pogodzenia z przykazaniem miłości Boga i bliźniego. Są to takie potrzeby, jak np. miłości, bezpieczeństwa, aktywności, twórczości. Potrzeby pozytywne motywują katechizowaną młodzież do autentycznego działania i życia wartościami. Z kolei dążenie do zaspokojenia potrzeb negatywnych sprzyja zachowaniom destrukcyjnym, niepożądanym wychowawczo i osłabiającym, a niekiedy wręcz uniemożliwiającym kształtowanie się dojrzałej osobowości w jej wymiarze ludzkim i chrześcijańskim. Cechuje je bowiem koncentrowanie się katechizowanej młodzieży na sobie samej, które utrudnia interakcje w szkolnym nauczaniu religii9. Klasycznym przykładem są tu potrzeby: agresji, ekshibicjonizmu, przesadnego unikania urazu psychicznego ze strony innych i we własnych oczach, erotyzmu, jak też poniżania się10.
W kontekście powyższych klasyfikacji podstawowych potrzeb psychicznych katechizowanej młodzieży trzeba podkreślić, że każda z wyodrębnionych kategorii cechuje się otwartością i wielowymiarowością. W codziennym życiu młodych osób poszczególne potrzeby występują we wzajemnym powiązaniu. Nie mają wyraźnie usystematyzowanej organizacji. Ich teoretyczna znajomość pozwala jednak dostrzegać w zachowaniu katechizowanej młodzieży dążenie do zaspokojenia - za pośrednictwem określonego działania - kilku potrzeb. Na przykład postawy i zachowania uczniów ukierunkowane na przyjmowanie i okazywanie uczuć - szczególnie miłości, szacunku, serdeczności, życzliwości - są wyrazem dążenia do zaspokojenia potrzeby miłości, bezpieczeństwa, przynależności oraz nawiązywania i podtrzymywania więzi osobowych. Znajdują ukonkretnienie w dążeniu katechizowanej młodzieży do obcowania z innymi osobami, szczególnie z rówieśnikami płci przeciwnej, spędzania z nimi określonego czasu, pozyskania zrozumienia u osób znaczących (np. rówieśników, znajomych, kolegów, rodziców, wychowawców), jak też w gotowości niesienia pomocy innym, szczególnie osobom chorym, słabym, odrzuconym, starszym. Młody człowiek jest „głodny" dobrych i serdecznych kontaktów z otoczeniem, rówieśnikami, przyjaciółmi, rodzicami i rodzeństwem. Pragnie akceptacji i zrozumienia, czemu sprzyja wspólne spędzanie czasu, dialog, zainteresowanie codziennymi problemami i przeżyciami drugiej osoby. W ten sposób dokonuje się bezpośrednia styczność społeczna, utwierdzająca młodzież w tym, że rodzice, nauczyciele, przyjaciele, koledzy są zawsze blisko, w każdej chwili gotowi przyjść z pomocą w trudnej sytuacji11.
Odmienne dążenia przejawia katechizowana młodzież, doświadczając pragnień charakterystycznych dla potrzeby autonomii. Dąży się bowiem wtedy do bycia osobą wolną i niezależną w działaniu, kieruje się własnymi impulsami i pragnieniami, wyłączając przy tym odpowiedzialność za podejmowane działania. Na tle tych tendencji młodzież wykazuje złość, bunt, opór, samowolę i szczególną wrażliwość na dominowanie rówieśników. Podejmuje działania, nie licząc się z obowiązującymi zasadami, a przy tym unika codziennych zajęć i obowiązków, co znajduje wyraz także w zachowaniu przejawianym w toku katechezy. Wraz z takim postępowaniem wyznaje oryginalne poglądy12.
W praktyce katechetycznej można także obserwować działania uczniów wskazujące na potrzebę poznawania, rozumowania, aktywności i twórczości. Młody człowiek w naturalny sposób dąży do odkrywania nowych aspektów życia, zdobywania informacji i ich syntezy, zaspokajania ciekawości, analizowania własnych doświadczeń i realizowania swoich potencjalnych możliwości. Towarzyszy temu intuicyjne przystosowanie się do nowych warunków, znajdujące wyraz w pomysłowości, szybkim uczeniu się, jak też skłonność do zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi, analizowania zdarzeń i uprawiania spekulacji myślowych. Wraz z wiekiem młodzieży wzrasta logika myślenia, przejawianie oryginalności oraz wyobraźni twórczej w dziedzinie słów i idei, co znajduje wyraz w: aktywności polegającej na selekcjonowaniu i analizowaniu znaczenia poznawanych wiadomości i przetwarzaniu dopływających informacji, twórczości literackiej, grze wyobraźni i konstruowaniu znaczeń13. W tym kontekście pojawiają się nowe możliwości osiągania sukcesów edukacyjnych, które zaspokajają potrzeby związane ze spełnianiem trudnych zadań, rywalizowaniem z innymi i przysparzaniem sobie dobrych opinii przez wykorzystywanie własnych zdolności. Zupełnie inaczej wygląda zachowanie katechizowanych uczniów, którzy doświadczają niepowodzeń w toku edukacji szkolnej. Odczuwają oni wtedy upokorzenie i wstyd. Dlatego zazwyczaj podejmują zdecydowane działania determinujące, ukierunkowane na przezwyciężanie własnych słabości, przez pokonywanie przeszkód i trudności celem utrzymania szacunku dla siebie. Czasami jednak - w sytuacji niepowodzeń - katechizowana młodzież przejawia tendencje do usprawiedliwiania siebie, bronienia własnych postaw i poglądów czy też niedopuszczania do uświadamiania sobie własnych niepowodzeń, by w ten sposób obronić siebie przed krytycyzmem, naganą14. Kolejną egzemplifikacją emocjonalnych potrzeb katechizowanej młodzieży jest pragnienie doznawania przyjemnych wrażeń zmysłowych i radości. Katechizowaną młodzież, doświadczającą tych potrzeb cechuje wrażliwość na estetyczny wygląd osób i rzeczy, pragnienie nasłuchiwania głosów przyrody, delektowanie się aromatami, potrawami i napojami, upodobanie do słuchania dobrej muzyki, jak też do oglądania widowisk teatralnych i filmów. Niejednokrotnie też towarzyszy temu skłonność do uprawiania działalności artystycznej15.
Oprócz tych potrzeb istotne są zachowania katechizowanej młodzieży, które wskazują na unikanie urazu psychicznego ze strony rówieśników i we własnych oczach. Młodzież, doświadczając tych potrzeb, unika potępienia ze strony kolegów lub odrzucenia przez nich, dlatego stroni od sytuacji, w których może dojść do ośmieszenia, pogardy, obojętności ze strony rówieśników czy nawet szyderstwa. Izoluje się też od osób dominujących i przerywa czynności, których nie może dobrze wykonać. Jest wrażliwa na opinię publiczną i przesadnie ostrożna w zachowaniu, by nie urazić rówieśników i źle nie usposobić do siebie. Często zastanawia się, co inni sądzą na temat jej własnej osoby, czemu towarzyszy poczucie niższości, uczucie niepokoju, zakłopotanie, nerwowość, przeżywanie wstydu16.
Za dość ważne w kontekście katechezy młodzieży należy uznać pragnienia i tendencje młodzieży do bycia widzianym i słyszanym w grupie rówieśników i wśród nauczycieli. Wiążą się one z potrzebą ekshibicjonizmu, dla której charakterystyczne jest przekonanie młodych osób o własnej wartości i unikalności. Znajdują wyraz w zachowaniu zwanym „zgrywaniem się", „popisywaniem się", w mówieniu wiele o sobie, w dążeniu, by być podziwianym, jak też w zwracaniu na siebie uwagi przez noszenie ekstrawaganckiego ubrania. W przypadkach krańcowych potrzeba ekshibicjonizmu może ujawniać się w wystawianiu swojego ciała na widok publiczny. Pośrednią formą wyrażania przez katechizowaną młodzież tej potrzeby jest pisanie pamiętnika, wierszy, opowiadań czy powieści autobiograficznej17.
W praktyce katechetycznej zaobserwować można również takie zachowania młodzieży, które wskazują na chęć kierowania działaniem rówieśników, narzucania im decyzji i zmuszania do określonego postępowania. Są one wyrazem dążenia do zaspokojenia potrzeby dominacji. Często towarzyszą im uczucia: pewność siebie, władczość, stanowczość, zdecydowanie, autorytatywność. Z tą potrzebą niejednokrotnie łączy się potrzeba agresji, znajdująca wyraz w dążeniu do przezwyciężania siłą opozycji innych osób, do atakowania oraz ranienia rówieśników i katechety słowami (np. atakowanie poglądów innych, uprawianie złośliwej satyry) czy też zachowaniem (np. kopanie, drapanie, bicie). Subtelną formą zaspokajania przez młodzież potrzeby agresji jest pomniejszanie i ośmieszanie rówieśników czy też katechety oraz obniżanie ich wartości18.
W całokształcie potrzeb psychicznych katechizowanej młodzieży istotne są zachowania wskazujące na pragnienie i tendencje związane z bogatą sferą ludzkiego erotyzmu. Potrzeba seksualna wyraża się u młodzieży stanem ogólnego pobudzenia, objawami napięcia seksualnego, wywołującymi chęć redukowania w dostępny sposób. Młode osoby o silnej potrzebie seksualnej koncentrują swoje myśli i rozmowy wokół tematyki związanej ze sferą seksualną, dążą do nawiązania znajomości z osobą płci przeciwnej, szukając zaspokojenia popędu seksualnego, koncentrując swoje myśli i działania wokół sfery seksualnej19. Niejednokrotnie wyrażają tę potrzebę pośrednio - w formie werbalnej, czerpiąc na przykład przyjemność z rozmów o zabarwieniu erotycznym, z oglądania filmów i obrazów pornograficznych. Charakterystycznym przejawem dążenia młodzieży do zaspokojenia potrzeby seksualnej są różne formy autoerotyzmu20.
Z powyższych analiz jasno wynika, iż wymienione podstawowe potrzeby psychiczne katechizowanej młodzieży są zróżnicowane i wzajemnie ze sobą powiązane. Nie wszyscy uczniowie odczuwają wszystkie potrzeby psychiczne tak samo. Poza tym u danego ucznia nie wszystkie potrzeby są jednakowo silne. W praktyce katechetycznej można zatem zaobserwować różnice indywidualne uczniów pod tym względem, jak też fuzję poszczególnych potrzeb psychicznych, co prowadzi do ich zwielokrotnienia i ukształtowania się nowych dążeń. Jednoczesne występowanie kilku, zróżnicowanych potrzeb psychicznych bardzo często wpływa także na jakość edukacji religijnej młodych osób, jak też znajduje się u podstaw negatywnego odniesienia młodzieży do katechety i podejmowanych przez niego czynności edukacyjnych. W efekcie dochodzi do jawnego lub ukrytego konfliktu. Trzeba więc omówione potrzeby psychiczne rozpatrywać w odniesieniu do konkretnego ucznia, zakładając jednocześnie możliwość występowania złożonych potrzeb psychicznych, warunkowanych różnymi, społeczno-kulturowymi czynnikami.
III. Psychospołeczne czynniki rozwoju potrzeb psychicznych katechizowanej młodzieży
Potrzeby psychiczne katechizowanej młodzieży stanowią wypadkową: osobowości młodego człowieka, uwarunkowań społeczno-kulturowych i stylu wychowania w rodzinie, szkole, społeczeństwie. Znajdują one wyraz w niepowtarzalnych formach aktywności, podlegających przekształceniom. Rozwinięta psychicznie młodzież przekształca w sposób nieświadomy lub częściowo uświadomiony poszczególne kategorie potrzeb. Najczęściej pewne potrzeby nie tyle nagle znikają, ile raczej ewoluują w inne. Ich proces kształtowania się i rozwoju jest więc trudny do uchwycenia. W dużej mierze zależy od poziomu osiągania dojrzałości osobowej, warunkowanej przede wszystkim wpływami społecznymi, kulturowymi i wychowaniem. Często jednak źródło rozwoju potrzeb psychicznych młodzieży tkwi poza wychowaniem. Dlatego wśród czynników warunkujących rozwój potrzeb psychicznych młodzieży można wyodrębnić determinanty wewnętrzne (dziedziczenie i dojrzewanie), aktywność własną, jak też zewnętrzne (środowisko szkolne, rodzinne, media i hipermedia, zwłaszcza dostęp do sieci internetowej, przekazu satelitarnego i telefonii komórkowej)21.
Pierwotnym źródłem potrzeb psychicznych katechizowanej młodzieży są procesy zachodzące w środowisku społeczno-kulturowym, których oddziaływanie na młodą osobę wytwarza w niej - na bazie komponentów natury biologicznej (dziedziczenia, wrodzonych zadatków cech, dojrzewania) - warunki niezbędne dla zaistnienia danej potrzeby. Na przykład podatność młodego człowieka na bodźce wzrokowe i słuchowe przyczynia się do rozwoju potrzeby przyjemnych doznań zmysłowych. Z kolei skłonność młodej osoby do współdziałania z innymi może prowadzić do kształtowania się w niej potrzeby aktywności własnej. W ten sposób zaspokajanie potrzeb w warunkach życia społecznego, szczególnie w toku współzawodnictwa z innymi, prowadzi młodzież do nasilenia własnej wartości i znaczenia22.
Istotnym czynnikiem warunkującym rozwój potrzeb psychicznych młodzieży jest sposób i charakter wzajemnych oddziaływań poszczególnych osób przynależących do rodziny, zwłaszcza odnoszenie się rodziców do dziecka23. Młoda osoba, uczestnicząc w życiu rodziny, gromadzi wiedzę oraz oceny odnoszące się do sfery jej działania, głównie funkcjonowania w roli wyznaczonej przez rodziców. Szczególne znaczenie ma tu rola i miejsce dziecka w rodzinie, akceptacja ze strony rodziców i rodzeństwa, przychylna ocena podejmowanego działania i doznawanie radości z zasłużonego sukcesu. Składają się one na poczucie bezpieczeństwa, miłości, co przyczynia się do pozytywnego obrazu siebie, który w znacznym stopniu warunkuje zaspokajanie emocjonalnych i społecznych potrzeb młodzieży i ułatwia budowanie zaufania w relacjach z innymi, jak też otwarcie się na potrzeby drugich i aktywny udział w toku edukacji szkolnej24.
W tym kontekście ważna jest także dla rozwoju potrzeb psychicznych młodzieży akceptacja ze strony rówieśników i to nie tylko w okresie dorastania, lecz od wczesnego dzieciństwa. Chodzi tu o doznawanie powodzeń społecznych w kontaktach z rówieśnikami, nawiązywanie bliskich i opartych na stawianiu wymagań więzi emocjonalnych z przyjaciółmi. Wszystko to jest okazją do przeżywania zdarzeń w kategoriach współuczestnictwa oraz rozwijania zdolności rozumienia innych25. Sprzyja zatem kształtowaniu się pozytywnych potrzeb emocjonalnych i społecznych młodzieży.
Do czynników mających wpływ na rozwój potrzeb psychicznych katechizowanej młodzieży należą także media i hipermedia. Lansują one obowiązujące w środowisku wzory wyglądu i sposobu zachowania, w tym również rozbudzają różne, często destrukcyjne potrzeby młodzieży. Dotyczy to np. ukazywania za pośrednictwem środków społecznego komunikowania - jako obowiązującego wśród tzw. ambitnej młodzieży - ekstremalnego zaangażowania w osiąganie najlepszych wyników i w rywalizację. W konsekwencji prowadzi to do rozbudzenia nadmiernej aktywności, wysokiej impulsywności i szybkiego, pozbawionego namysłu działania. Również znaczący wpływ na rozwój potrzeb psychicznych młodzieży mają reklamy, filmy, wideoklipy, i programy typu „talk show". Młodzież bierze pod uwagę wygląd i zachowanie osób występujących w programach, pragnie naśladować ich konsumpcyjny, pozbawiony odniesienia do Boga i autentycznych wartości styl życia oraz posiadać to, co one26. W ten sposób media i hipermedia wyznaczają modę i snobizm, wskazują, o czym trzeba marzyć i co posiadać, aby liczyć się w grupie rówieśniczej. Na tym tle dochodzi do rozbudzenia u młodzieży nowych potrzeb biologicznych, z pominięciem życia duchowego i takich potrzeb, jak nawiązywanie relacji interpersonalnych opartych na zaufaniu, a więc odwołujących się do najgłębszych podstaw człowieczeństwa w każdej osobie i dążenia do racjonalnego myślenia podbudowanego refleksją moralną27. Sytuacja ta wpływa nie tylko na jakość kształtowanych u katechizowanej młodzieży potrzeb, ale także znajduje odzwierciedlenie w zachowaniu uczniów w toku szkolnego nauczania religii, np. w preferowaniu bardziej instrumentalnych i powierzchownych związków między rówieśnikami, w których akcentuje się sferę seksualną, a pomija uczucia, wierność i odpowiedzialność. Katecheta, chcąc wykorzystać potrzeby psychiczne młodzieży na rzecz skutecznej edukacji religijnej, jest zobowiązany do działań edukacyjnych, skoncentrowanych wokół wspomagania młodzieży w rozwoju pozytywnych potrzeb psychicznych, przy jednoczesnym eliminowaniu potrzeb destrukcyjnych.
IV. Zadania katechety w zakresie zaspokajania potrzeb psychicznych młodzieży
Katecheta, świadomy potrzeb psychicznych, jakich często doświadcza młodzież, ma do spełnienia istotne zadania w zakresie ich zaspokajania. Jest zobowiązany przez swoją posługę katechetyczną nieść wsparcie osobom młodym w ich dążeniu do autentycznie ludzkiego i konstruktywnego zaspokajania potrzeb psychicznych. Tak ogólnie określony udział katechety w zaspokajaniu potrzeb psychicznych młodzieży polega na wspomaganiu katechizowanych uczniów w dojrzałym uporządkowaniu własnych potrzeb i zachowań, ukierunkowanych na ich zaspokajanie. Wskazuje zatem na pośredni wpływ katechety na zaspokajanie potrzeb młodzieży. W praktyce katechetycznej wymaga realistycznego spojrzenia na wychowanków, z czym wiąże się także powinność dobrej znajomości uczniów - ich potrzeb, pragnień, aspiracji, trudności, konfliktów zewnętrznych i wewnętrznych, jak też często ograniczonej -przez mechanizmy obronne, lęki, zaburzone więzi, aktualną sytuację życiową, naciski środowiska i wpływ kultury - świadomości w zakresie własnych potrzeb28. Celowe wydaje się także uwzględnienie dwóch poziomów hierarchii potrzeb: 1) podstawowego, na którym pobudki działania są mimowolne i nie w pełni uświadomione, co skłania młodzież do dążeń doraźnych; 2) wyższego, gdzie funkcjonują potrzeby świadomie podporządkowane wartościom, normom, postawom i przekonaniom29. Innym, z tym związanym, zadaniem katechety jest poznawanie sposobu reagowania młodzieży na sytuacje, gdy ich potrzeby nie zostają zaspokojone30. Indywidualna wrażliwość katechizowanego ucznia na frustrację jest dla katechety ważną wskazówką, co do sposobu postępowania z danym uczniem w sytuacjach odroczenia spełnienia pragnień młodzieży.
W całokształcie czynności katechety, ukierunkowanych na wspomaganie młodzieży w zaspokajaniu potrzeb psychicznych, zasadniczym zadaniem jest rozwijanie potrzeb już istniejących, uzmysłowienie sobie sposobów ich zaspokajania oraz zapewnianie właściwych ku temu środków i warunków, przekształcanie istniejących, destrukcyjnych dążeń oraz wzbudzanie potrzeb nowych i tworzenie w tym celu sprzyjających sytuacji wychowawczych31. Duże znaczenie ma także uświadamianie katechizowanej młodzieży, iż nie wszystkie jej potrzeby muszą zostać natychmiast i całkowicie zaspokojone, jak też przygotowanie do radzenia sobie w sytuacji, gdy dana potrzeba psychiczna nie zostaje zaspokojona32.
Podstawowym elementem wsparcia wychowawczego ze strony katechety może być zaznajomienie uczniów z najczęściej doświadczanymi potrzebami psychicznymi, ich świadomym lub podświadomym przeżywaniem33, z wyraźnym ukazaniem, iż tylko ta osoba, która zdaje sobie sprawę z danej potrzeby i jej źró-deł, potrafi wyrzekać się działań destrukcyjnych i podejmować odpowiedzialne decyzje, dotyczące zaspokajania potrzeb psychicznych. Warto przy tym pomóc młodzieży w zrozumieniu konsekwencji nieświadomego dążenia do zaspokojenia własnych potrzeb, ukazując na przykład związek pomiędzy brakiem umiejętności rozpoznawania własnych potrzeb i zmniejszoną adekwatnością kontrolowania zachowania ukierunkowanego na ich zaspokajanie34. Niezbędna jest przy tym pomoc katechety w rozpoznawaniu przez młodzież potrzeb, rozwijaniu tych, które są cenne w aspekcie wychowawczym i eliminowaniu niepożądanych. Nie chodzi tu o walkę z niedojrzałymi potrzebami, które prowadzą do destrukcyjnych zachowań i uniemożliwiają efektywne katechi-zowanie czy też o napominanie w potocznym tego słowa znaczeniu. Takie działania okazują się nieskuteczne. Koncentrują katechizowaną młodzież jedynie na własnych słabościach, pomijając pełną prawdę o godności i wolności osoby, umiłowaniu przez Boga i powołaniu do miłowania. Pożądane są zatem działania katechety ukierunkowane na: dodawanie młodzieży odwagi, wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozbudzanie w niej nadziei chrześcijańskiej, wspieranie zaufania w moc Boga i przysposabianie młodzieży do czynienia dobra dla drugich, a przez to nabywania umiejętności bycia „bardziej" i „pełniej" człowiekiem w sensie ewangelicznym. W konsekwencji oznacza to zaniechanie dążeń do stawiania zarzutów, wyliczania młodzieży zaniedbań i „prawienia morałów" na rzecz zachęcania i motywowania do ciągłej pracy nad sobą oraz przemiany siebie w kierunku pozyskiwania dojrzałości ludzkiej i chrześcijańskiej35.
Kolejnym zadaniem katechety jest prowokowanie młodzieży do refleksji i modlitwy36. Służą temu stawiane uczniom pytania o potrzeby i ich zaspokajanie jak też problemy, wymagające poszukiwania rozwiązań w sytuacji często sprzecznych dążeń i pragnień. W celu uniknięcia hipokryzji katecheta powinien także prowokować uczniów do zadawania sobie samemu pytań o własne potrzeby i ich źródła, umożliwiając jednocześnie spokojne poszukiwanie odpowiedzi. W realizacji tak określonego zadania niezbędne jest cierpliwe wsłuchiwanie się w pytania młodzieży37.
Wspomaganie katechizowanej młodzieży w odkrywaniu własnych impulsów dokonuje się przede wszystkim przez rozmowy na temat potrzeb psychicznych i ich znaczenia w działaniu, jak też w podtrzymywaniu jakichś funkcji (np. poznawczych, emocjonalnych). Wymaga odwołania się do przykładów ukazujących, iż tłumienie własnych potrzeb powoduje powstanie uczuć niezadowolenia, frustracji, a w konsekwencji prowadzi także do sytuacji, w których osoba bardziej ulega potrzebom38. Podejmowane zagadnienia stają się dla młodzieży okazją do refleksji nad własnym postępowaniem i podstawą wychowania do rozumienia samego siebie, własnych słabości, płynących z uwarunkowań rozwojowych.
Do innych zadań katechety w zakresie zaspokajania potrzeb psychicznych młodzieży należy zaliczyć regulację dopływu stymulacji wielostronnej aktywności młodzieży. Na przykład zaangażowanie uczniów w toku katechizacji sprzyja przede wszystkim zaspokajaniu potrzeby aktywności poznawczej, osiągnięć i sukcesu. Z kolei takie potrzeby, jak nawiązywanie i podtrzymywanie więzi z rówieśnikami, współdziałanie, akceptacja i uznanie można zaspokoić, wprowadzając grupowe formy pracy na katechezie lub przez włączenie młodzieży w działania zespołu muzycznego, grupy teatralnej, zespołu redagującego gazetkę szkolną39.
Pomoc w zakresie zaspokajania potrzeb psychicznych może świadczyć katecheta również wtedy, gdy przy realizacji zadań w grupie rówieśniczej powstaje konflikt między potrzebami dominacji młodzieży i alienacji. Zadaniem katechety jest tu sugerowanie rozwiązań, wymagających zmiany ról w grupie40.
Wspomagania katechizowanej młodzieży w uświadamianiu sobie bogactwa własnych potrzeb psychicznych i organizacja odpowiednich warunków, sprzyjających zaspokajaniu rozpoznanych dążeń nie wystarczy, by móc je zaspokoić w dojrzały sposób. Wymaga od katechety dopełnienia o czynności ukierunkowane na wspieranie uczniów w uporządkowaniu i hierarchizowaniu rozpoznawanych potrzeb psychicznych. Z tego względu trzeba najpierw pomóc młodzieży w oszacowaniu wartości jej własnych dążeń, a następnie w ich hierarchicznym uporządkowaniu. Rozpoznając skalę wartości własnych potrzeb, młodzież stopniowo odkrywa to, co jest w jej życiu ważne i podstawowe, oddzielając od tego, co powierzchowne i drugorzędne41. W związku z tym celowe wydaje się także przekształcanie potrzeb psychicznych młodzieży w procesie katechizacji poprzez zmianę lub modyfikację treści potrzeb i sytuacji, w jakich są zaspokajane. Na przykład, gdy zachowania katechizowanego ucznia wskazują na nadmiernie rozwijaną potrzebę dominacji, wówczas nauczyciel religii może -organizując doświadczenia ucznia - zredukować siłę napięcia i zasięg sytuacji, na które jest zwrócona chęć kierowania zachowaniem innych.
Omawiając zadania katechety w zakresie zaspokajania potrzeb psychicznych młodzieży, trzeba zwrócić uwagę na obecność nauczyciela religii i jego towarzyszenie młodzieży w rozwoju osobowym. Chodzi tu zwłaszcza o bycie pośród uczniów i dla uczniów celem zapraszania ich do świadomego i odpowiedzialnego kształtowania własnego życia, jak też wprowadzania w wyższe poziomy rozwoju. Z tym wiąże się także konieczność: 1) odróżnienia uczuć od ocen i osądów oraz postaw, opinii i poglądów; 2) dążenia do poznania młodzieży i zrozumienia jej potrzeb psychicznych, jak też motywów, którymi kierują się uczniowie w swoim postępowaniu; 3) akceptacji katechizowanej młodzieży; 4) zdolności empatyczne-go słuchania i dzielenia się sobą; 5) dawania świadectwa opartego na zaufaniu i przebaczeniu; 6) kierowania się bezinteresowną miłością do Boga i uczniów42. Wszystko to jest niezbędne w organizowaniu różnych form bycia z młodzieżą, zwłaszcza tych, które są oparte na dialogu przepojonym duchem chrześcijańskim.
Nie bez znaczenia pozostają także spotkania okazjonalne (np. podczas szkolnych rekolekcji wielkopostnych), które mogą stanowić podstawę do poznawania uczniów, udzielania im pomocy w poznawaniu własnego „Ja" i sposobów pracy nad sobą. Również sakrament pojednania jest okazją do wspomagania młodzieży w rozpoznawaniu jej nieuporządkowanych dążeń i wspólnym odkrywaniu prawdy o tym, co wiąże się z dojrzałym zaspokajaniem potrzeb psychicznych43.
Wszystkie, omówione wyżej zadania katechety w zakresie zaspokajania potrzeb psychicznych młodzieży wzajemnie łączą się i zakładają szereg szczegółowych czynności. U ich podstaw znajduje się znajomość i akceptacja ucznia, jak też zdolność katechety do otwartego komunikowania. Ma to istotne znaczenie w doświadczaniu przez uczniów zrozumienia ze strony nauczyciela religii. Umożliwia też zachęcanie młodzieży do osobistej refleksji i modlitwy. Niezbędna jest jednak pomoc katechety we wdrażaniu młodzieży do codziennego rachunku sumienia, będącego okazją do spotkania z Bogiem, które pozwala poznać prawdę o sobie przez rozpoznanie uczuć, pragnień, motywacji i intencji znajdujących się u podstaw pewnych działań oraz rozeznać miłującą i przebaczającą obecność Boga w codziennym życiu44.
V. Wnioski i postulaty katechetyczne
Potrzeby psychiczne stanowią jeden z głównych komponentów życia katechizowanej młodzieży i kształtowania się postaw wobec samego siebie i innych osób. Wyznaczają nie tylko jakość działań uczniów, ale także ukierunkowują pracę dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela religii.
Młodzież, doświadczając różnych potrzeb, poszukuje nie tylko możliwości ich zaspokojenia, lecz też pomocy i wsparcia. Ważną rolę do spełnienia w tym zakresie mają katecheci. Do ich powinności wychowawczych należy rozświetlanie problemów młodzieży światłem Ewangelii, dodawanie otuchy i wspomaganie w rozpoznawaniu pełnej prawdy o sobie oraz sposobów porządkowania, hierarchizowania potrzeb psychicznych i ich konstruktywnego zaspokajania.
W tej sytuacji niewątpliwie konieczne jest zwrócenie uwagi na przygotowanie psychologiczne i pedagogiczne katechetów do roli wychowawców, wspomagających młodzież w rozpoznawaniu własnych potrzeb psychicznych, ich hierarchizowaniu i zaspokajaniu. Istnieje potrzeba poszerzenia i modernizacji tradycyjnego kształcenia studentów teologii o psychologię duchowości, szczególnie o umiejętności diagnozowania psychologicznego i komunikowania społecznego, także w wymiarze rozmów indywidualnych i związanych z tym umiejętności aktywnego, a zarazem empatycznego słuchania. Z tym wiąże się potrzeba formacji studentów teologii i katechetów, ukierunkowanej na: poznawanie i rozumienie samego siebie, także w sferach podświadomych oraz w najgłębszych motywacjach, jakie nimi kierują, rozeznawanie woli Bożej w swoim życiu, dojrzałe przeżywanie wartości chrześcijańskich oraz zaangażowanie wszystkich płaszczyzn osobowości w dzieło ewangelizacji młodego pokolenia. Chodzi tu przede wszystkim o konkretną pomoc w dojściu do większej wolności wewnętrznej i uporządkowaniu uczuć, motywów, dążeń i decyzji. Działania te mają na celu zwiększanie zdolności aktualnych i potencjalnych nauczycieli religii w realizacji wartości ewangelicznych na drodze powołania katechetycznego. Innymi słowy, są one ukierunkowane na pomaganie katechetom i studentom teologii w nabywaniu motywacji aksjologicznych i teleologicznych do życia wartościami chrześcijańskimi. Tylko w ten sposób będą oni zdolni do autentycznego przyjmowania owych wartości za swoje i przeżywania ich możliwie najgłębiej. Realizacja tych postulatów nie ma na celu zastąpienia intelektualnej i duchowej formacji pomocą psychologiczną, lecz wykorzystanie odpowiednich osiągnięć psychologii, aby katecheci i studenci teologii mogli skuteczniej wzrastać na płaszczyźnie ludzkiej i duchowej. Istnieje przy tym także potrzeba dowartościowania kierownictwa duchowego w formacji studentów teologii i katechetów. Jest ono bowiem środkiem pozwalającym na udzielanie katechetom i studentom teologii indywidualnej pomocy w dążeniu do doskonałości przez wzrost relacji osoby kierowanej do Boga, a także jej ludzkiej i duchowej dojrzałości oraz samodzielności45. Katecheta, prowadząc życie duchowe, przechodząc różnorakie próby wewnętrzne, trudności i cierpienia oraz doświadczając owoców kierownictwa duchowego potrafi dostrzec potrzebę udzielania katechizowanej młodzieży duchowej pomocy w różnej formie, nie tylko sakramentalnej, ale także kierownictwa duchowego i skuteczniej pomagać uczniom w uporządkowaniu ich własnych dążeń. Ważne jest tu świadectwo katechety dawane w różnych okolicznościach, jak też tzw. intuicja wewnętrzna i związana z tym umiejętność szerokiego duchowego spojrzenia na wychowanka, który z kolei potrafi rozpoznać u swojego wychowawcy jakość i autentyczność życia duchowego.
Przydatne może okazać się także popularyzowanie wśród nauczycieli religii (np. za pośrednictwem warsztatów) i studentów teologii nowatorskich, ale sprawdzonych już rozwiązań, takich jak programy profilaktyczno-wychowawcze zakładające wspomaganie ucznia w nabywaniu właściwie rozumianej wolności w działaniu oraz odpowiedzialności za własne postawy i zachowania, jak też wdrażające do umiejętnego analizowania własnych uczuć i dążeń celem uniknięcia wielu cierpień psychicznych, których źródło znajduje się w nim samym. Chodzi tu zwłaszcza o nabywanie umiejętności wspomagania młodzieży w łączeniu introspekcji z modlitwą.
W tym miejscu trzeba podkreślić, iż celem czynności katechety, ukierunkowanych na zaspokajanie potrzeb psychicznych młodzieży, nie jest rozwiązanie wszystkich problemów, jakie przeżywa młodzież, lecz wspieranie uczniów w nabywaniu zdolności rozumienia swoich dążeń, uczuć i konfliktów, i rozpoznawanie metod samowychowania. Zrozumienie i poznanie siebie oraz podstawowych czynności służących systematycznej pracy nad sobą pozwoli młodzieży na świadome i odpowiedzialne zaspokajanie własnych potrzeb psychicznych. W ten sposób katecheza przyczyni się do poprawy dobrostanu organizmu młodzieży, odkrywania autentycznych wartości oraz odrzucania niektórych, przyjętych nieświadomie od rodziców, rówieśników i za pośrednictwem środków społecznego komunikowania oraz do nabywania większej wolności i do rozwoju zintegrowanej osobowej tożsamości.
Anna Zellma - dr katechetyki, adiunkt na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
1 II Polski Synod Plenarny (1991 -1999), Szkoła i uniwersytet w życiu Kościoła i narodu, w: II Polski Synod plenarny (1991-1999), Poznań 2001, s. 51.
2 Szerzej na ten temat zob. J. Bielecki, Potrzeby, w: J. Bielecki (red.), Psychologia nie tylko dla psychologów, Warszawa 2002, s. 113 i nn; S. Garczyński, Potrzeby psychiczne. Niedosyt. Zaspokojenie, Warszawa 1969.
3 A. S. Reber, Słownik psychologii, Warszawa 2002, s. 531; S. Siek, Struktura osobowości, Warszawa 1986, s. 223.
4 Zob. i por. interesujące analizy na ten temat, np. w: G. Gajewska, Problemy - dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem, Zielona Góra 1997; E. Jundziłł, Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży Gdańsk 1997.
5 K. Trojan, Potrzeby psychiczne i wartości oraz ich implikacje religijne, Kraków 1999, s. 65-66.
6 Na ten fakt zwraca uwagę wielu psychologów, podkreślając, iż „(...) nową potrzebą może stać się nie tylko to, co przyczynia się do zaspokojenia dawnej, ale i to, co tylko temu zaspokojeniu towarzyszy, wszystko, co jest koniecznym warunkiem lub przypadkową okolicznością jej zadowolenia". Zob. S. Garczyński, Potrzeby psychiczne. Niedosyt. Zaspokojenie, Warszawa 1969, s. 13; por. J. Bielecki, Wybrane zagadnienia psychologii, Warszawa 1986, s. 64-65; K. Trojan, Potrzeby psychiczne i wartości oraz ich implikacje religijne, dz. cyt., s. 66-68.
7 W psychologii brak jest bezpośredniego modelu klasyfikacji potrzeb psychicznych młodzieży. Dlatego - poprzez analogię do istniejących klasyfikacji potrzeb człowieka - wyodrębniono w niniejszym opracowaniu zbieżne z propozycjami psychologów rodzaje potrzeb emocjonalnych i afiliacyjnych katechizowanej młodzieży. Zob. i por. np. Z. Płużek, Psychologia pastoralna, Kraków 1991, s. 76-78; W. Szewczyk, Rozumieć siebie i innych, Tarnów 1994, s. 159-161.
8 S. Siek, Struktura osobowości, Warszawa 1986, s. 153-154.
9 K. Dyrek, M. Kożuch, K. Trojan, Powołanie, rozeznanie i rozwój. Aspekt psychologiczny, Kraków 1993, s. 24-26.
10 M.N. Dembo, Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa 1997, s. 188-189; J.S. Tuner, D.B. Helms, Rozwój człowieka, Warszawa 1999, s. 352-381.
11 S. S. Feldman, G.B, Elliott, At the treshold: the developing adolescent, Cambridge 1990, s. 17-23.
12 I. Obuchowska, Adolescencja, s. 175-181.
13 S. Szuman, Natura, osobowość i charakter człowieka, Kraków 1995, s. 76-85.
14 I. Obuchowska, Drogi dorastania. Psychologia rozwojowa okresu dorastania dla rodziców i wychowawców, Warszawa 1996, s. 114-139.
15 Tamże.
16 Tamże. Zob. i por. także: G. Klimowicz, J. Kościanek-Kubacka, W. Kozłowski, Dylematy ucznia. Z doświadczeń dorastającej młodzieży Warszawa 1994.
17 Te zagadnienia analizują szerzej - w perspektywie psychologii ogólnej i formacji chrześcijańskiej - m. in. A. Cencini, A. Manenti, Psychologia a formacja, Kraków 2002, s. 72-75; M. Kożuch, Chrześcijańska formacja indywidualna, Kraków 2001, s. 329-330.
18 Por. bogaty materiał na temat różnych kategorii zachowań agresywnych, poparty badaniami empirycznymi, zawarty w artykule: M. Wojszyk, Agresja w ocenie dzieci i młodzieży w: J. Papież, A. Płukisa (red.), Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej, Toruń 2001, s. 216-229 oraz w artykule: Z. Brańka, Agresja wśród dzieci i młodzieży w opinii uczniów, nauczycieli i rodziców, w: Przemoc dzieci i młodzieży w perspektywie polskiej transformacji ustrojowej, dz. cyt., s. 230-240.
19 I. Obuchowska, Adolescencja, art. cyt., s. 187-188.
20 J. Bielecki, Potrzeby, art. cyt., s. 135.
21 W kontekstach edukacji młodego pokolenia na te determinanty zwracają uwagę m. in.: J. Gajda, Mass media i hipermedia zagrożeniem i szansą w edukacji dziecka, w: J. Wilk (red.), W służbie dziecku, Lublin 2003, t. 3, s. 595-603; M. Gałaś, Wartości kultury w epoce współczesnej, Toruń 2000, s. 59-75, 98-109.
22 M. Przetacznik-Gierowska, Z. Włodarski, Psychologia wychowawcza, Warszawa 1998, t. 2, s. 72-73.
23 M. Oleś, Rola rodziny w kształtowaniu umiejętności psychospołecznych u dzieci, w: D. Kornas-Biela (red.), Rodzina: źródło życia i szkoła miłości, Lublin 2000, s. 267-275.
24 Szerzej na ten temat zob. R. Burns, Self-concept Developmental and Education, London 1982.
25 D. Fontana, Psychologia dla nauczycieli, Poznań 1998, s. 318-319.
26 Szerzej na ten temat np. w: B. Agger, A Critical Theory of Public Life: Knowledge. Discourse and Politics in an Age of Decline, London 1991; R Kossowski, Dziecko a reklama, Warszawa 1999.
27 Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Ecclesia in Europa" o Jezusie Chrystusie, który żyje w Kościele, jako źródło nadziei dla Europy, Kraków 2003, s. 7-10.
28 M. Dziewiecki, Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2002, s. 122-123.
29 A. Cencini, A. Manenti, Psychologia a formacja, dz. cyt., s. 70-76.
30 Tamże.
31 M. Przetacznik-Gierowska, Z. Włodarski, Psychologia wychowawcza, dz. cyt., t. 2, s. 73; Z. Skorny, Psychologia wychowawcza dla nauczycieli, Warszawa 1992, s. 101 -116.
32 M. Przetacznik-Gierowska, Z. Włodarski, Psychologia wychowawcza, dz. cyt., t. 2, s. 75.
33 Tę kwestię analizuje m. in. M. Dziewiecki, zwracając uwagę na promowanie oraz hierarchizowanie pragnień i aspiracji młodzieży. Zdaniem tego autora „(...) nieuświadomione jeszcze aspiracje i potrzeby są przykryte innymi, bardziej powierzchownymi pragnieniami. Ktoś może w sposób świadomy i bardzo intensywny pragnąć w danym momencie wygody życia, sukcesu zawodowego czy doraźnej przyjemności i zupełnie nie zdawać sobie sprawy, że pod spodem kryją się znacznie większe pragnienia". Dlatego w wychowaniu trzeba nie tylko chronić wartościowe dążenia i aspiracje, z których młodzież zdaje sobie już sprawę i które aktualnie pragnie zaspokoić, lecz także pomagać młodzieży w odkrywaniu ukrytych potrzeb.
Zob. i por. M. Dziewiecki, Wychowanie w dobie ponowoczesności, dz. cyt., s. 122.
34 K. Trojan, Potrzeby psychiczne i wartości oraz ich implikacje religijne, dz. cyt., s. 72.
35 J. Przybyłowski, Wyzwania pastoralne w dokumentach katechetycznych Kościoła katolickiego w Polsce, w: S. Dziekoński (red.), Przesłanie dokumentów katechetycznych Kościoła katolickiego w Polsce, Warszawa 2003, s. 169-170.
36 J. Przybyłowski, Wyzwania pastoralne w dokumentach katechetycznych Kościoła katolickiego w Polsce. w: S. dziekoński (red.). Przesłanie dokumentów katechetycznych Kościoła katolickiego w Polsce. Warszawa2003. s. 169-170.
37 Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Ecclesia in Europa" o Jezusie Chrystusie, który żyje w Kościele, jako źródło nadziei dla Europy, dz. cyt., s. 62.
38 W tym celu można wykorzystać przykłady podane przez ks. A. Ważnego, w: Drogi i bezdroża w świecie ludzi młodych. Spotkanie ewangelizacyjne - „Przystanek Jezus" 2001, w: J. Stala (red.), Dzisiejszy katechizowany. Stan aktualny i wyzwania, Kraków 2002, s. 323-328.
39 M. Przetacznik-Gierowska, Z. Włodarski, Psychologia wychowawcza, dz. cyt., t. 2, s. 73.
40 Tamże.
41 M. Dziewiecki, Wychowanie w dobie ponowoczesności, dz. cyt., s. 122.
42 Na te komponenty dialogu zwraca uwagę m. in. J. Grzybowski, w: Wprowadzenie do dialogu (w małżeństwie - i nie tylko...), Kraków 1997, s. 82-83.
43 M. Kożuch, Chrześcijańska formacja indywidualna, dz. cyt., s. 47-49.
44 Szerzej na ten temat piszę w artykule, zamieszczonym w: S. Kulpaczyński (red.), Modlitwa w katechezie, Lublin 2002, s. 295-314.
45 Na ten fakt zwracają szczególną uwagę autorzy dokumentów II Polskiego Synodu Plenarnego, analizując zadania katechezy i wychowania chrześcijańskiego w zakresie troski o prowadzenie młodzieży do patrzenia na życie chrześcijańskie jako na odpowiedź daną Bogu na Jego wezwanie. Podkreślają oni, iż właśnie kierownictwo duchowe, obok świadectwa życia chrześcijańskiego, rozbudza w młodzieży „osobistą miłość do Chrystusa". Zob. i por. II Polski Synod Plenarny, Kapłaństwo i życie konsekrowane jako wspólnota życia i posługi z Chrystusem, w: II Polski Synod Plenarny (1991-1999), Poznań 2001, s. 51.