15 lipca 2004 r. Sejm RP uchwalił Ustawę o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Artykuł niniejszy omawia zmiany dotyczące bezpośrednio lub pośrednio nauczycieli religii rzymskokatolickiej. Założenie to pociąga za sobą dwojakie konsekwencje: pominięcie szeregu zmian, uczynienie tekstu bardziej dostępnym dla Czytelników, co jest szczerym pragnieniem autora.
Patrząc na dokonaną nowelizację, można umownie przyjąć następujące obszary zmian: awans zawodowy nauczycieli, nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy, finanse, przywileje nauczycieli.
O awansie
Wydłużono okres osiągania kolejnych stopni awansu. I tak, nauczyciel kontraktowy, chcący rozpocząć staż na nauczyciela mianowanego musi legitymować się dwuletnim stażem pracy nauczycielskiej1. W praktyce oznacza to, iż nauczyciel, który zaczynając pracę w szkole, równocześnie rozpoczyna staż na stopień nauczyciela kontraktowego, po pozytywnym zakończeniu stażu i uzyskaniu tegoż stopnia, kolejny rok szkolny „pauzuje", czyli pracuje jako nauczyciel kontraktowy, nie odbywający stażu. Inaczej wygląda sytuacja nauczyciela, którego pierwszy rok pracy w szkole nie był połączony ze stażem (np. pracował w zastępstwie i zrezygnował z odbycia stażu). Gdy w drugim (lub dowolnym kolejnym) roku swej pracy przechodzi procedurę awansu na nauczyciela kontraktowego, to po uzyskaniu tego stopnia może, od 1 września, rozpocząć staż na nauczyciela mianowanego.
Z kolei nauczyciel mianowany, chcący rozpocząć staż na nauczyciela dyplomowanego, musi wykazać się przepracowanym co najmniej rokiem od dnia nadania posiadanego stopnia awansu2.
W tym miejscu warto zwrócić uwagę na staż nauczyciela posiadającego stopień naukowy doktora - ma on prawo do stażu na nauczyciela mianowanego bądź dyplomowanego w wymiarze roku i 9 miesięcy3. Jest to wydłużenie o rok w stosunku do dotychczas obowiązujących przepisów.
Oczywiście wszyscy nauczyciele, którzy w momencie wejścia w życie omawianych zmian (14 dni od dnia ogłoszenia) są w trakcie odbywania stażu, kontynuują go na dotychczasowych zasadach4.
W ustawie podjęto także próbę doprecyzowania zapisu o przedłużeniu i przerwaniu stażu, zapisu powodującego dotychczas sporo kłopotów interpretacyjnych. Zgodnie z nowym zapisem w przypadku nieobecności nauczyciela w pracy, z powodu czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy lub urlopu innego niż urlop wypoczynkowy, trwającej nieprzerwanie dłużej niż miesiąc, staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności5. Natomiast jeżeli nieobecność będzie dłuższa niż rok, staż ulega przerwaniu, a nauczyciel musi zacząć go od początku i odbyć w pełnym wymiarze6.
Teraz kilka uwag dotyczących terminów związanych z awansem zawodowym nauczycieli. Najpierw należy przypomnieć o obowiązującym od 27 czerwca 2003 roku zapisie precyzyjnie określającym początek stażu: Nauczyciel rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć7. Po zakończeniu stażu nauczyciel ma 30 dni na złożenie dyrektorowi szkoły sprawozdania z realizacji stażu8. Dyrektor ustala ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania9. Gdy ocena jest pozytywna nauczyciel stażysta lub kontraktowy składa wniosek o postępowanie kwalifikacyjne bądź egzaminacyjne w roku uzyskania tej oceny10.
Z tym sformułowaniem związany jest czas pracy komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych. Otóż prawodawca zrezygnował ze wskazywania explicite czasu pracy komisji, a nakazał organom prowadzącym postępowania kwalifikacyjne bądź egzaminacyjne dokonanie tegoż w określonych przedziałach czasowych. I tak: Nauczycielom, którzy złożą wnioski o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego do 30 czerwca danego roku, właściwy organ (...) wydaje decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do 31 sierpnia danego roku"11. Natomiast nauczycielom, którzy złożą wnioski o podjęcie odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego do 31 października danego roku, właściwy organ (...) wydaje decyzję o nadaniu lub o odmowie nadania stopnia awansu zawodowego w terminie do 31 grudnia danego roku12.
W tym kontekście warto odnotować korektę zapisu dotyczącego trybu zmiany wysokości wynagrodzenia z tytułu uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego. Zgodnie z obowiązującymi regulacjami, nauczycielowi, który otrzymał decyzję właściwego organu o nadaniu kolejnego stopnia awansu do dnia 31 sierpnia, przysługuje odpowiednio wyższe wynagrodzenie od pierwszego dnia nowego roku szkolnego13. Jeżeli decyzję tę otrzymał nauczyciel do dnia 31 grudnia, to podwyżkę otrzymuje od 1 stycznia14.
Wydaje się, iż omawiane w powyższym akapicie zmiany mają, między innymi, na celu ułatwienie planowania wydatków budżetowych, związanych z płacami nauczycieli w powiązaniu z dynamicznymi zmianami zaszeregowania, spowodowanymi awansem zawodowym. Potwierdzeniem tej tezy jest ust. 8 w art. 9d KN15.
Wprowadzone regulacje modyfikują skład komisji egzaminacyjnej, w której będzie teraz zasiadał jako członek przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz dwóch (a nie trzech jak do tej pory) ekspertów16. Skład komisji na pozostałe stopnie nie uległ zmianie.
Inaczej będzie wyglądało postępowanie kwalifikacyjne na stopień nauczyciela dyplomowanego. Komisja dokonuje analizy dorobku zawodowego nauczyciela i przeprowadza z tym nauczycielem rozmowę17. Zakres tematyczny rozmowy określi minister właściwy do spraw oświaty i wychowania na drodze rozporządzenia18. Należy więc spodziewać się w najbliższym czasie nowelizacji Rozporządzenia o awansie...
Potwierdzeniem decyzji właściwego organu o uzyskaniu kolejnego stopnia awansu zawodowego jest akt nadania tegoż stopnia. Określając zawartość tego dokumentu, prawodawca wprowadził następującą zmianę: w akcie nadania należy umieścić informację o poziomie wykształcenia nauczyciela (do tej pory należało wymienić kwalifikacje), lecz nie wymienia się typów i rodzajów szkół, w których nauczyciel może być zatrudniony19. Korekta ta czyni akt nadania stopnia awansu zawodowego dokumentem bardziej odpornym na dezaktualizację, a przez to ogranicza ilość sytuacji, kiedy trzeba go wymieniać.
Ostatnią kwestią związaną z awansem, która wymaga omówienia, jest zmiana wymagań w stosunku do ekspertów. Może nim zostać nauczyciel dyplomowany, który po uzyskaniu tego stopnia przepracował co najmniej 3 lata, ukończył z wynikiem pozytywnym szkolenie dla kandydatów na ekspertów i posiada co najmniej 10-letni staż pracy pedagogicznej, psychologicznej, naukowo-dydaktycznej albo artystycznej20. Musi on także spełniać jeden z warunków wymienionych w punkcie 5. ust. 11 a art. 9g KN oraz uzyskać rekomendację21. Nauczyciele, którzy już są ekspertami, mają obowiązek do 31 grudnia 2006 roku ukończyć wyżej wspomniane szkolenie22. Wszystkich zainteresowanych szczegółami regulacji dotyczących ekspertów odsyłam do art. 9g ust. 11, 11a-c oraz 12 Karty Nauczyciela.
O pracy i płacy
W art. 10. ust. 5. jest wzmianka o nawiązaniu stosunku pracy na podstawie mianowania. Ustęp ten wymienia warunki, jakie muszą zostać spełnione, by ten fakt prawny zaistniał. Omawiana nowelizacja dodaje ust. 5a i 5b, w których określa, że nauczyciel zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony staje się nauczycielem zatrudnionym na podstawie mianowania, z pierwszym dniem miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym:
1) nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela mianowanego, o ile spełnione są warunki określone w ust. 5;
2) w przypadku nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego w czasie trwania umowy o pracę zostały spełnione warunki, o których mowa w ust. 523.
Ten fakt potwierdza na piśmie dyrektor szkoły24. Mamy więc do czynienia ze swoistym przekształceniem jednego stosunku pracy w inny, bez konieczności podejmowania jakichkolwiek działań proceduralnych przez nauczyciela.
Jeżeli nauczyciel pragnie posiadać legitymację służbową, kieruje do dyrektora szkoły wniosek o jej wydanie, a dyrektor ma prawo za tę czynność pobrać opłatę nie przekraczającą kosztów wytworzenia dokumentu25.
W tym miejscu trzeba zająć się delikatną kwestią czasu pracy nauczyciela. Stosowne zapisy znajdują się w art. 42 KN. 27 czerwca 2003 r. wprowadzono zmianę, którą powtarza tekst prezentowanej nowelizacji. Otóż w ust. 2 tegoż artykułu wymienione są zajęcia i czynności składające się na czas pracy nauczyciela, który to czas (przy zatrudnieniu w pełnym wymiarze) nie może przekraczać 40 godzin na tydzień"26. Zmiana dotyczy punktu 2. tegoż ustępu. Do zmiany z czerwca 2003 brzmiał on: (nauczyciel zobowiązany jest realizować) inne czynności wynikające z zadań statutowych szkoły. Obecnie czytamy co następuje: inne czynności i zajęcia wynikające z zadań statutowych szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb i zainteresowań uczniów. Ten zapis koresponduje z obecnym brzmieniem art. 1. Ustawy o systemie oświaty, w którym wymienione są zadania systemu oświaty w Polsce. Nowelą z 27.06.2003 roku dodano, m. in. ust. 15, gdzie zapisano, że system oświaty zapewnia warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów poprzez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie umiejętności spędzania czasu wolnego. W analizowanym zapisie prawodawca daje dyrektorowi szkoły możliwość zlecania nauczycielom realizacji zajęć innych niż dydaktyczne (opiekuńczych, wychowawczych) w ramach jego czasu pracy.
Obowiązująca Karta Nauczyciela podaje definicję zastępstw doraźnych27 i określa zasady wynagradzania za nie28.
W art. 30. Karty mowa jest o wynagradzaniu nauczycieli. W ust. 8. wymienia się środki, które są zagwarantowane przez państwo w dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Ustawodawca dopisał do listy środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli z uwzględnieniem doradztwa metodycznego29. Zapis ten czyni zasadnym bliższe zainteresowanie się przez nauczycieli (szczególnie tych podnoszących kwalifikacje i doskonalących swój warsztat pracy) sposobem podziału wspomnianych środków i możliwością skorzystania z nich.
Nauczyciel może być zawieszony w pełnieniu obowiązków. Mówi o tym art. 83 KN. Dopisano ust. 1a, w którym nakazuje się dyrektorowi szkoły zawieszenie w pełnieniu obowiązków nauczyciela jeżeli wszczęte postępowanie karne lub złożony wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego dotyczy naruszenia praw i dobra dziecka.
Do procedur związanych z wypowiedzeniem stosunku pracy dodano konieczność poinformowania przez dyrektora reprezentującej nauczyciela organizacji związkowej30. Umożliwiono także nauczycielowi, który otrzymał wypowiedzenie z przyczyn określonych w ust. 1. pkt 231 przejście w stan nieczynny. Nauczyciel chcąc skorzystać z tej możliwości musi w terminie do 30 dni od dnia doręczenia wypowiedzenia stosunku pracy złożyć pisemny wniosek na ręce dyrektora szkoły32.
O przywilejach
Znika art. 59 mówiący o przyjmowaniu do szkół dzieci nauczycieli. Nieco inaczej wyglądają zasady przyznawania zasiłku na zagospodarowanie. Zasiłek taki może otrzymać nauczyciel kontraktowy w ciągu dwóch lat od dnia podjęcia pierwszej pracy zawodowej w życiu w szkole i posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania danego stanowiska33. Wniosek o wypłacenie zasiłku nauczyciel może złożyć w okresie roku, licząc od dnia uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego34.
Ostatnim zagadnieniem, które należy omówić jest (nomen omen) urlop dla poratowania zdrowia. Prawo do otrzymania takiego urlopu przysługuje nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony, po przepracowaniu co najmniej 7 lat w szkole35. Dotychczas wystarczał okres 5 lat pracy w szkole. W czasie przebywania na takim urlopie nauczyciel nie może nawiązać stosunku pracy lub podjąć innej działalności zarobkowej36. Ta regulacja zaostrza dotychczasowe rozwiązanie, gdyż nauczyciel nie mógł prowadzić tylko działalności sprzecznej z celami udzielonego urlopu. Przed zakończeniem urlopu (nie później niż 2 tygodnie) nauczyciel otrzymuje od dyrektora skierowanie na badania kontrolne, aby stwierdzić, czy nie ma przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku37. Prawodawca jasno określił składniki wynagrodzenia, przysługującego nauczycielowi w okresie przebywania na urlopie dla poratowania zdrowia. Są to: wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wysługę lat, inne świadczenia pracownicze, w tym dodatek socjalny38. O kolejny urlop dla poratowania zdrowia nauczyciel może ubiegać się po upływie roku od dnia zakończenia poprzedniego urlopu dla poratowania zdrowia39. O tym, że nauczycielowi potrzebny jest taki urlop orzeka lekarz ubezpieczenia zdrowotnego, leczący nauczyciela40.
W tym miejscu nie pozostaje mi już nic innego, jak tylko życzyć wszystkim Nauczycielom, a szczególnie Katechetom dużo zdrowia.
Leszek Dembski - katecheta w Gimnazjum nr 3 w Inowrocławiu, doradca metodyczny dla miasta Inowrocławia, ekspert komisji kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy.
1 Art. 9d ust. 4 KN (w całym artykule powołuję się na tekst Ustawy Karta Nauczyciela po zmianach, wprowadzonych zgodnie z omawianą ustawą).
2 Art. 9d ust. 4 KN.
3 Art. 9c ust. 2 KN.
4 Art. 5 Ustawy z 15 lipca 2004 o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw (dalej jako UZ).
5 Art. 9d ust. 5 KN.
6 Art. 9d ust. 5 KN.
7 Art. 9d ust. 1 KN.
8 Par. 6 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 3 sierpnia 2000 r. (z późniejszymi zmianami) w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
9 Art. 9c ust. 6 KN.
10 Art. 9d ust. 7KN.
11 Art. 9b ust. 3KN.
12 Art. 9b ust 3a KN.
13 Art. 39 ust. 1 KN.
14 Art. 39 ust. 1a KN.
15 Dyrektor szkoły corocznie, w arkuszu organizacyjnym szkoły, o którym mowa w odrębnych przepisach, podaje liczbę nauczycieli, w podziale na stopnie awansu zawodowego, przystępujących do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych w roku szkolnym, którego dotyczy dany arkusz organizacyjny oraz wskazuje terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań.
16 Art. 9g ust. 2 KN.
17 Art. 9b ust. 1 p. 3KN.
18 Art. 9g ust. 10 KN.
19 Art. 9b ust. 5 KN.
20 Art. 9g ust. 11a KN.
21 Tamże.
22 Art. 6 UZ.
23 Art. 10 ust. 5a KN.
24 Art. 10 ust. 5b KN.
25 Art. 11 a.
26 Art. 42 ust. 1 KN.
27 Art. 35 ust. 2a KN: „Przez godzinę doraźnego zastępstwa rozumie się przydzieloną nauczycielowi godzinę zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych powyżej tygodniowego, obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych, której realizacja następuje w zastępstwie nieobecnego nauczyciela".
28 Art. 35 ust. 3 KN: „Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw wypłaca się według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za warunki pracy".
29 Szczegółowy sposób naliczania tych środków oraz ich przeznaczenie zawiera art. 70a KN.
30 Art. 20 ust. 5a KN.
31 Chodzi o częściową likwidację szkoły lub zmiany organizacyjne, powodujące zmniejszenie liczby oddziałów w szkole lub zmiany w planie nauczania (art. 20 ust. 1 pkt 2 KN).
32 Art. 20 ust. 5c KN.
33 Art. 61 1 KN.
34 Art. 61 2 KN.
35 Art. 73 1 KN.
36 Art. 73 7 KN.
37 Art. 73 6 KN.
38 Art. 73 5 KN.
39 Art. 73 8 KN.
40 Art. 73 10 KN.