Katecheta 4/2005Metody pracy na lekcji
Obróbka pojęć
Autor: Julita Nagel
Dla klas V i VI szkoły podstawowej.
Cel: uczniowie biorący udział w lekcji mogą poznać twórczy sposób tworzenia definicji, dostrzec potrzebę wypowiedzi i wnioskowania w procesie tworzenia definicji, a także nauczyć się współpracy grupowej.
Obróbka pojęć polega na wymyślaniu różnych określeń tej samej rzeczy, tego samego zjawiska. Jedno z nich "bierzemy na tapetę": przygotowujemy szereg tytułów i określeń do jego opracowania i analizy.
Metodę tę stosujemy w procesie tworzenia definicji różnych pojęć. Obróbka pojęć pomaga nam zobaczyć różnorodne aspekty danego zjawiska. Wykorzystując ją, poznajemy indywidualne opinie uczniów i grupowe poglądy, które pozwalają stworzyć jedną wspólną definicję.
Metodę tę stosujemy wtedy, gdy chcemy, aby wszyscy uczniowie brali udział w dyskusji i mogli wyrazić swoją opinię (nawet uczniowie bardzo nieśmiali)
To jest artykuł płatny.
Aby przeczytać go w całości kup dostęp za 2 kredyty.