MAŁGORZATA BIAŁECKA, KATARZYNA ŚLIWIŃSKA
ALFABET RELIGIJNY.
ZESTAW 24 BARWNYCH PLANSZ + KOLOROWANKA + MEMO + PRZEWODNIK
Alfabet religijny to prosty zestaw podstawowych haseł związanych z religijnym wychowaniem dziecka; łączy przyjemne z pożytecznym!
Dzieci zapoznają się ze słowami, które słyszą w kościele. Pogłębiamy ich znaczenie poprzez rozmowę, której scenariusz znajduje się w książeczce dla rodzica, katechety czy kapłana. Kolorowa ilustracja przybliża prezentowaną treść, pozwala też na poznanie nowej litery alfabetu. Obrazek zamieszczony w kolorowance stanowi kolejny etap zabawy.
Dalej - zarówno dzieciom, jak i dorosłym - proponujemy grę w memo. Pary kart z obrazkami, które dzieci już znają, rozkładamy grzbietami do góry, każdy z uczestników odkrywa dwie karty, jeśli trafi na parę, zabiera ją i zdobywa punkt.
Prezentowany zestaw haseł i terminów, z których każde rozpoczyna kolejna litera alfabetu, to zupełnie podstawowe zagadnienia; warto omówić je z dziećmi w wieku przedszkolnym. Proponujemy oprzeć się na scenariuszu rozmowy zamieszczonym w niniejszej książeczce, ale zachęcamy też do własnej inicjatywy, uruchomienia wyobraźni, a szczególnie do uważnego słuchania dzieci i rozmawiania z nimi.
Scenariusze rozmów poprzedzone są fragmentami z
Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego i z Pisma Świętego. Mamy nadzieję, że taka forma ułatwi dialog z dzieckiem, a jednocześnie zachęci do lektury tekstów źródłowych.
Zilustrowaniu tematu naszej rozmowy ma służyć
kolorowa karta z rysunkiem. Zachęcamy dzieci do opisania sytuacji na obrazku.
W załączonej kolorowance umieszczono czarnobiałe wersje kart, których pokolorowanie proponujemy dzieciom po omówieniu każdego hasła. Zwracamy uwagę na pierwszą literę hasła, poszukujemy z dziećmi innych słów rozpoczynających się na daną literę.
Trzeci element zestawu to
karty memory, zwane popularnie
memo. Gra w memo polega na odszukaniu dwóch identycznych kart, rozłożonych na płaskiej powierzchni, grzbietami do góry. Układamy je w kształcie prostokąta lub kwadratu, by dzieci łatwiej zapamiętały ich ułożenie. Karty są wcześniej dokładnie przetasowane, żeby nie można było łatwo zgadnąć, gdzie znajdują się karty należące do tej samej pary. Każda osoba, która odkryje dwie identyczne karty, zabiera je i w ten sposób zdobywa punkt; ma także prawo do kolejnego odkrycia dwóch kart.
PRZYKŁADOWE JEDNOSTKI
I. Zmartwychwstał Pan!
1. J 20, 8-10: "Wtedy wszedł też drugi uczeń (...). Zobaczył i uwierzył. Jeszcze bowiem nie rozumieli Pisma, [które mówi] że On ma powstać z martwych".
2. Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego (s. 55): "Zmartwychwstanie Chrystusa nie było powrotem do życia ziemskiego. Zmartwychwstałe ciało, w którym się ukazuje, jest tym samym ciałem, które zostało ukrzyżowane i nosi ślady Jego męki, ale równocześnie uczestniczy w Boskim życiu w stanie chwały".
3. Słowa na literę "z": zmartwychwstanie, zbawienie, znak itp.
4. Pytamy dzieci o znaczenie słowa "zmartwychwstanie", o to, czy je znają, kiedy i gdzie usłyszały je po raz pierwszy.
- W czasie jakiego święta w Kościele często używa się słowa "zmartwychwstanie"?
- Kto jako pierwszy zmartwychwstał?
- Co oznacza zmartwychwstać, jak po zmartwychwstaniu wyglądał Pan Jezus?
Tłumaczymy dzieciom, dlaczego święta Wielkiej Nocy są świętami radosnymi. Pan Jezus ogłosił, że nasze życie nie kończy się, ale może trwać wiecznie. Czytamy dzieciom fragmenty z Ewangelii, opisujące Pana Jezusa po zmartwychwstaniu.
Dzieci podają przykłady tradycji wielkanocnych (święcenie pokarmów, strojenie domu, malowanie jaj), a my tłumaczymy znaczenie wszystkich tych symboli.
Kolorujemy obrazek.
II. Życie wieczne
1. Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego (s. 73): "[Życie wieczne] jest życiem, które rozpoczyna się bezpośrednio po śmierci. Nigdy nie będzie miało końca".
2. Słowa na "ż": życie, żal, żałoba itp.
3. Rozmawiamy z dziećmi o życiu wiecznym. Pytamy:
- Czy wiedzą, czym jest wieczność?
- Czy ludzie często myślą i mówią o wieczności? Jeśli tak, to kiedy?
- Jak dzieci wyobrażają sobie swoje życie wieczne?
Czytamy dzieciom fragmenty z Pisma Świętego mówiące o "mieszkaniu, które przygotował dla nas Bóg", prosimy, by opowiedziały o tym, co usłyszały, jak Pan Jezus opisuje życie wieczne razem z Nim.
- Czy życie wieczne możemy porównać do stanu, kiedy przebywamy z ukochaną osobą, np. mamą, i nie chcemy, by ta chwila się skończyła?
- Co należy czynić, by życie wieczne dla nas było właśnie taką piękną chwilą?
- Z kim chcielibyśmy spędzać tam czas?
- Czy nasze teraźniejsze życie możemy nazwać drogą, podróżą do życia wiecznego w niebie?
Kolorujemy obrazek.
Zamówienia: Plac Wolności 1, 60-967 Poznań; e-mail:
zamowienia@mojeksiazki.pl, tel. (061) 855 09 75.