Europejskie spojrzenie na nauczanie religii w kontekście pluralizmu. Sprawozdanie z konferencji "Nauczanie religii w wielokulturowym społeczeństwie europejskim", Cluj (Rumunia) 14-17 czerwca 2007
Autor: ks. Marian Zając, ks. Paweł Mąkosa
Artykuł archiwalny
Współczesne społeczeństwa europejskie charakteryzują się wielowymiarowym pluralizmem – etnicznym, światopoglądowym, religijnym. Na taki stan rzeczy wpływa niewątpliwie zwiększająca się migracja ludzi, ale także sekularyzm, którego efektem są m.in.: ateizm, agnostycyzm, indyferentyzm czy religijna selektywność. Religia wciąż jednak stanowi ważną dziedzinę ludzkiego życia i ma znaczący wpływ nie tylko na poszczególne jednostki, ale również na całe społeczeństwa. Z tego punktu widzenia istotna okazuje się szeroko pojęta edukacja religijna. Dlatego zagadnienie nauczania religii w wielokulturowym społeczeństwie europejskim stało się przedmiotem refleksji teologów i religiologów europejskich na konferencji „Teaching Religion in a Multicultural European Society” („Nauczanie Religii w Wielokulturowym Społeczeństwie Europejski”), zorganizowanej w ramach programu TRES.