Czy istnieje "wychowanie bezstresowe"?
Autor: s. Elżbieta Sozańska USJK
Artykuł archiwalny
Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie.
(Jan Zamoyski)
Definicję „wychowania bezstresowego” trudno jest znaleźć w podręcznikach pedagogicznych; wydaje się być ono bardziej terminem potocznym. Pojęcie to kojarzy się z maksymalną swobodą dzieci, z takim wychowaniem, w którym „dzieciom wszystko wolno”, a innym „nic nie wolno powiedzieć”. Takie rozumienie bardzo zniekształca osiągnięcia pedagogiki liberalnej, jak również zniechęca nauczycieli do poszukiwań znaczenia tych tendencji wychowawczych. Większość wychowawców najczęściej posiada własny pogląd na „wychowanie bezstresowe” i niechętnie sięga do literatury z zakresu pedagogiki liberalnej i jej nurtów, odrzucając propozycje i osiągnięcia myśli teoretycznej oraz praktyki edukacyjnej przedstawicieli tego kierunku.