Aby nie tłumaczyć, gdzie był "Naziland"
Autor: Alicja Bartuś
Większość krajów Europy wprowadziła tematykę Holocaustu do programów szkolnych. Powstały specjalne programy rządowe, wpierające wizyty młodzieży w miejscach pamięci, zwłaszcza w Auschwitz. Niestety, wyjazdy polskich grup nie stały się nigdy elementem polityki państwa.
Do Miejsca Pamięci Auschwitz przyjeżdża się zazwyczaj raz w życiu. Polacy robią to najczęściej w okresie szkolnym. Co zostaje w ich głowach, sercach, sumieniach po wizycie w jednym z najważniejszych na świecie symboli Zagłady? Czego uczą się podczas – standardowego zazwyczaj – zwiedzania, trwającego trzy i pół godziny? Czy ten krótki pobyt może cokolwiek zmienić w ich świadomości? Jak nauczyciele przygotowują swoje klasy do takiej wizyty i czy w ogóle to robią? Nie ma badań, które pozwoliłyby w pełni odpowiedzieć na powyższe pytania.