Błogosławionego Edmunda Bojanowskiego myśl pedagogiczna w kontekście współczesnej katechezy
Autor: s. Rozalia M. Natalia Hagiel
Myśl pedagogiczna bł. Edmunda Bojanowskiego, odczytywana w perspektywie współczesnej pedagogiki i standardów edukacyjnych, wskazuje na istnienie wielu idei pedagogicznych w jego koncepcji wychowawczej. Wyodrębnia się w niej idee: wychowania fizycznego i zdrowotnego, wychowania przez pracę, wychowania intelektualnego, społecznego, patriotycznego, rodzinnego, w kulturze regionu, estetycznego, moralnego, ku wartościom, religijnego, chrześcijańskiego. Mogą być one skorelowane z zadaniami wychowawczymi szkoły, co umożliwiłoby także włączenie ich w proces wychowania religijnego podczas lekcji religii. E. Bojanowski zakładał następujące efekty wychowania religijnego: być dobrym chrześcijaninem; gorliwym patriotą;człowiekiem silnym, zdrowym, zdolnym do pracy według wrodzonych zdolności oraz umiejącym radzić sobie w życiu ze swoimi problemami i zaspokajaniem ludzkich potrzeb.