Grzegorz Ptak
Dobry katecheta, animator zabawy, wychowawca wśród propozycji metodycznych posiada również zestaw sprawdzonych zabaw, po które – w zależności od różnych okoliczności – można sięgnąć w celu ożywienia i ubogacenia spotkania z uczniami.
Wiele już napisano na temat pedagogiki zabawy. Chciałbym, aby nie był to kolejny tekst udowadniający sens zabawy w każdym aspekcie życia.
ks. Grzegorz Zakrzewski
Czy katecheci, duszpasterze, liderzy wspólnot, animatorzy będą chcieli ruszyć się z kanapy, aby założyć wygodne buty i nie oglądając się na innych, podjąć trud formacji młodych?
Na pytanie zadane Dominice, uczestniczce Światowych Dni Młodzieży: „Co ci po tym czasie zostało w pamięci?”, usłyszałem w słuchawce krótką i jasną odpowiedź: „Kanapa, oczywiście”. Czy to jest jedyne, co pozostało we wszystkich młodych po spotkaniu z papieżem Franciszkiem w Polsce? Czy można jednak powiedzieć, że młodzież zapamiętała coś więcej niż tylko określenie „młodzi kanapowi”?
s. Bogna Noetzel CSFN, Daga Nurzyńska
Trampolina, trzy piłki, garść kredek, stosy papieru, do tego lody i ciastka oraz trochę wolnego czasu organizatorów i ludzkiej życzliwości – tyle wystarczy, by choć jeden tydzień wakacji był dla dzieciaków z mniejszych wiosek czasem beztroskiej zabawy, czasem ,,Wakacji z Bogiem”.
W 2016 roku ks. proboszcz z Tworyczowa w diecezji zamojsko-lubaczowskiej zaprosił siostry nazaretanki, by poprowadziły szkolne rekolekcje wielkopostne. Widząc entuzjazm i zaangażowanie dzieci, poprosił także o spotkania wakacyjne, zwane „Wakacjami z Bogiem”. Okazało się, że zainteresowanie dzieci i młodzieży jest ogromne.
Marta Mickiewicz-Metelska, Małgorzata Stankowska
Każda edycja półkolonii jest inna, ale zawsze ten sam cel: przybliżyć dzieci do Pana Boga.
Czy uda się na kilku stronach opowiedzieć o wydarzeniach tak różnych każdego roku? Czy uda się podsumować tak wiele dni wypełnionych radosnym działaniem dzieci i animatorów? Czy można opisać przeżycia, emocje setek dzieci, które w ciągu tych 15 lat chciały przez dwa tygodnie spędzać wakacje z Bogiem, na modlitwie, na budowaniu wspólnoty, na codziennym ofiarowaniu sobie nawzajem, choć odrobiny życzliwości.
Olga Bąk
Podczas lektury artykułu dowiemy się, dlaczego nie są dobre takie wyrazy aprobaty, jak: „ale jesteś mądry”, „mój mały bohater”, „ale z ciebie pracuś”, „jesteś geniuszem matematycznym”.
W codziennych interakcjach z ludźmi niezwykle ważnym elementem komunikacji są informacje zwrotne (ang. feedback). Zabiegają o nie oferenci różnych usług (np. w Internecie), osoby występujące publicznie, organizatorzy kursów doskonalących, a nawet rekolekcjoniści (jeden z nich zachęcał, aby słuchacze podeszli do balasek i – cytuję – „przekazali mu feedback”). Informacje zwrotne pokazują osobie, która je otrzymuje, jak została odebrana przez innych, jak podobała się wykonana praca, usługa, prezentacja, wypowiedź itd.