We wprowadzeniu ks. bp Marek Mendyk, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, zaznaczył, że podczas tych spotkań podjęto trud oceny 25 lat katechizacji szkolnej, a także kreatywnie spojrzano w przyszłość.
W książce zebrano czternaście artykułów, ukazujących szkolne lekcje religii z różnych perspektyw badawczych. Zwrócono uwagę na obecne i historyczne uwarunkowania tych zajęć oraz podkreślono znaczenie ich podstawowych elementów. Walorem publikacji jest szeroki kontekst badań – spojrzenie na nauczanie religii w szkole z perspektywy socjologicznej, pedagogicznej, liturgicznej i katechetycznej. Kluczem prezentacji treści jest wyjście od teologicznego ideału (ks. Stanisław Araszczuk, Katecheta jako mistagog) i aktualnej sytuacji (ks. Bogusław Drożdż, Kultura w kręgu antypedagogicznych zapędów; ks. Andrzej Kiciński, Światowe Dni Młodzieży wydarzeniem katechetycznym), by dalej podsumować i ocenić szkolną rzeczywistość (dwa teksty ks. Marka Korgula: Dwadzieścia pięć lat katechezy w polskiej szkole – blaski i cienie oraz Sytuacja katechezy w Polsce – opracowanie na podstawie dyskusji w metropoliach; ks. Jarosław Kowalczyk, Praca współczesnego katechety w Polsce; Zbigniew Marek SJ, W służbie Ewangelii. Dwadzieścia pięć lat katechezy w szkole; ks. Janusz Misiewicz, Szkolna lekcja religii w Niemczech – aspekt prawno-organizacyjny; Andrzej Potocki OP, Katecheza szkolna w doświadczeniu społecznym; Helena Słotwińska, Katecheza na różnych etapach rozwoju), a także zaakcentować wybrane obszary, które domagają się głębszej refleksji i przeniesienie na poziom katechetycznej praktyki (ks. Rafał Kowalski, Komunikacja w katechezie; ks. Piotr Sroczyński, Język podręcznika do nauki religii dla ucznia z dysleksją; Józef Szańca OFMConv., Katecheza przed sakramentem bierzmowania; s. Anna Walulik CSFN, Edukacja religijna w perspektywie całożyciowego uczenia się. Przyczynek do rozważań nad katechezą dorosłych).
Książka przeznaczona jest dla osób odpowiedzialnych za szkolne nauczanie religii, przede wszystkim katechetów i katechetyków. Jest próbą podsumowania i oceny ostatnich 25 lat, ale także nakreślenia jej perspektyw. Wychowawcy, czytając tę publikację, mogą odnaleźć w niej wiele ciekawych inspiracji i jednocześnie na nowo odkryć sens swojej posługi.
Ks. Krzysztof Borecki, dr teologii pastoralnej (specjalizacja: katechetyka), dyrektor Wydziału Katechetycznego Wrocławskiej Kurii Metropolitalnej.